Screen Shot 2017-12-09 at 10.16.34In de wereld van start-ups is er een gevecht om talent gaande. Ik schrijf dit artikel vanuit Berlijn, waar een florerende start-up scene is. Ik heb hier net over gesproken met wat vrienden uit Londen, waar ook een florerende start-up scene is en Amsterdam doet natuurlijk ook mee. Deze hot spots concurreren om het beste talent, elk met hun voor- en nadelen.

Daarom ben ik ook blij dat Amsterdam op een mooie manier hier zijn steentje bijdraagt, als gemeente en als start-up hub. Via Project A proberen ze internationaal talent naar Amsterdam te lokken en benadrukken ze de krachten van Amsterdam.

Aandacht

Ik moet zeggen dat ik weinig van het project hoor, maar dat is misschien niet onlogisch aangezien ik Nederlander ben en dus geen doelgroep. Ze focussen zich immers op internationeel tech talent. Ik hoorde van het project via Britse vrienden in de tech scene, dus wat dat aan gaat bereikt het de doelgroep. Hoe de cijfers zijn en of men heeft nagedacht over de media aandacht die nodig is weet ik dus niet.

Opzet

De opzet van de site is mooi. Snel. Helder. Past goed bij de scene. Mooie video’s, snel geschoten, niet te saai. Internationale mensen aan het woord. Duidelijke voorbeelden van geweldige bedrijven die in Amsterdam zitten. Zo gebruikt men de aantrekkingskracht van wat er is om het geheel groter te maken dan de delen. Slim gedaan.

Tijdelijk project

Helaas als je verder kijkt zie je de tijdelijkheid van het project. Elke vacature is verlopen eind september. En als je naar meer vacatures in Amsterdam klikt kom je op de site van I Amsterdam terecht waarbij je als expat meteen afgeschikt wordt om nog ooit naar Amsterdam te komen.

Screen Shot 2017-12-09 at 10.28.13

Screen Shot 2017-12-09 at 10.29.45

Ook heeft men duidelijk niet nagedacht over eventuele spin off, want een ‘visit our careerspage’ zonder een link is dat laatste druppeltje dat je eruit kan halen, maar niet gebeurt.

Natuurlijk had ik hier ook nog wel een stuk kunnen schrijven over de opmaak van de vacatures, maar dat zal ik niet doen. Daar had nog wel wat meer optimalisatie plaats kunnen vinden.

Conclusie

Het idee was goed. De initiële uitvoering was goed. Ik mag alleen hopen dat ze deze site nu zo snel mogelijk offline halen, want nu is het vooral een negatieve ervaring met alleen maar verlopen vacatures.

 

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


126 views | Reageer (0 reacties)