diversiteitDiversiteit, het is een belangrijk topic. Diversiteit levert ook concreet geld op. Betere producten, meer innovatie en gewoon betere sales omdat je bij meer soorten klanten aansluiting weet te vinden.

Aangezien niets menselijks ons mensen vreemd is, moeten we de realiteit onder ogen zien: soort zoekt soort. Dus als je een diverser personeelsbestand wil, moet je zorgen dat je een divers personeelsbestand hebt (of krijgt) en dat vooral ook uitdragen. Dat gaat steeds beter op Nederlandse website, zo blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dus heb ik twee internationale voorbeelden gevonden van organisaties die allerlei vormen van diversiteit heel uitgebreid en visueel aantrekkelijk op hun site zetten.

Pandora

Pandora is een Amerikaanse muziek start-up die op hun corporate careerpage een soort interactieve grafieken heeft staan met de verschillende diversiteit in verschillende onderdelen van het bedrijf.

Screen Shot 2017-11-26 at 18.45.54

In de grafiek staat de ethniciteit (iets waar ze in de VS minder moeilijk over doen dan in Nederland en de man-vrouw verhouding. Je kan de grafieken aanpassen van het hele bedrijf naar leiderschapsrollen, technologische rollen en zelfs stagiaires.

Atlassian

Atliassian is een Australisch IT bedrijf, met een flinke afdeling in Amsterdam, dat iets vergelijkbaars heeft gedaan, maar de data anders presenteert.

Screen Shot 2017-11-26 at 18.49.20

Zo kan je de man-vrouw verhouding per soort werk bekijken of de etniciteit per soort rol (technisch, niet technisch, leiderschap).

Ook heeft men de leeftijdsverdeling en het aantal mensen dat op een visum werkzaam per kantoor genoemd.

Screen Shot 2017-11-26 at 18.51.33

Conclusie

Er zijn veel zaken die spelen bij een diversiteitsbeleid. De communicatie is er daar één van. Ik geloof dat het aantal foto’s, zoals Digitaal-Werven dat meet, een element is, maar ook cijfermatig weergeven hoe je organisatie is opgebouwd draagt bij aan het verder uitbreiden van die diverse opbouw.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


83 views | Reageer (0 reacties)