apestaartje1Geen brekend nieuws, maar ontbrekend nieuws. De alert service ontbreekt nog steeds op bijna 2/3 van alle corporate recruitmentsites. Uit het onderzoek van Digitaal-Werven blijkt dat 62% van de bijna 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland geen alert service op haar website aanbiedt.

Onvoorstelbaar, want juist grotere werkgevers zijn bekende partijen in de arbeidsmarkt. Hebben een natuurlijke aantrekkingskracht en krijgen dus veel mogelijkheden om gratis goede kandidaten tot zich te krijgen. Maar als de vacature toevallig pas morgen of volgende week live gaat, krijgt die persoon geen kans om te solliciteren als deze vandaag je site bezoekt.

Gratis kandidaten

Een alert service geeft je als organisatie de kans om gratis toch al geinteresseerde kandidaten te binden. Maar 62% van alle organisaties biedt hier geen mogelijkheid voor.

alert 2017

Bij 5% van alle organisaties kan je je alleen aanmelden voor alle vacatures, iets wat voor veel mensen niet geschikt is. Immers wil een IT’er alleen de IT vacatures, niet ook die van secretaresse.

Bij 5% zie je dat je je moet inschrijven op vooraf ingestelde categorieën. Dat is niet optimaal, maar acceptabel. Alle IT vacatures, niet alleen die voor systeembeheerder. Alle HR vacatures, niet alleen die voor recruiter. Daar komen mensen misschien nog overheen.

Bij 6% moet je eerst een profiel aamaken, in plaats van op het eind gewoon je e-mail adres invullen. Dat is een jaar of 10 terug in de tijd, toen je ook voordat je iets mocht kopen in een webwinkel eerst al je gegevens moest geven en dan pas iets mocht kopen. Dat gaat nu toch een stukje sneller en dat zou bij een alert ook moeten. Daarnaast heb je als bedrijf echt niets meer nodig dan ‘wat wil iemand voor vacatures ontvangen’  en ‘op welk e-mail adres’.

Slechts 23% van de Nederlandse organisaties doet het dus echt goed. Hier is nog veel te winnen.

Wil je weten hoe je een hele goede sollicitatie-ervaring biedt? Kom dan 2 november naar Digitaal-Werven in Utrecht. Met de uitreiking van de award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring. Kijk voor meer informatie op: http://www.digitaal-werven.nl/event

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


39 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën