160421_EYE_LoveSymbolPrince1.jpg.CROP.original-originalPrince, wie kent’m niet? Kleine grote man, onlosmakelijk verbonden met paisleys en paars. Genie dat minimaal 27 instrumenten subliem kon bespelen en ook buiten de muziek om heel wat gevoelige snaren wist te raken.
Multitalent dat kennelijk nooit zonder inspiratie zat. Schreef namelijk niet alleen ontelbare nummers voor zichzelf, maar leverde ook hits aan bij menig protegé. Werd veelvuldig gecoverd, en niet door de minsten: Cyndi Lauper, Chaka Khan, Sinéad O’Connor, Tom Jones…Goed voorbeeld doet volgen. En tot die volgers reken ik niet alleen Prince’ entourage en andere sterren, maar ook ons als recruiters. Ik licht dit graag toe aan de hand van 6 van mijn favoriete Prince-songs:

■ My name is Prince
■ Kiss
■ U got the look
■ Let’s go crazy
■ Controversy
■ Cindy C

My name is prince

My name is Prince

Voordat iemand de term SEO had bedacht, zocht Prince al uit wat het effect was van het op meerdere manieren bekend zijn.

‘My name is Prince,*
and I am funky!

*/Prince Rogers Nelson/TAFKAP/His Royal Badness/Prince/Joey Coco/Camille/Christopher Tracy/The Artist/The Artist Formerly Known As Prince/ The Symbol/Electric Man/The Kid/Tora Tora/Minneapolis Midget/Alexander Nevermind/Skipper/Christopher/ Jamie Starr

Deze lijst van namen, pseudoniemen en nicknames is ongetwijfeld niet compleet. De diversiteit ervan laat ons wel op een mooie manier zien dat je de vindbaarheid van een vacature of bedrijf/opdrachtgever kunt beïnvloeden als je je goed verdiept in de verschillende manieren (zoektermen!) waarop jouw doelgroep zich oriënteert op zoek naar een (andere) baan.

 

Kiss_singleKiss
Recruiters die nooit een writer’s block hebben, mogen dit stukje wat mij betreft overslaan. Als je nog meeleest, herken je je vast wel in het volgende: het is vrijdagmiddag, bijna borreltijd, je moet ineens toch nog een aansprekende vacaturetekst schrijven, en je weet gewoon niet hoe.
En dan? Doe als Prince!
Gooi het eens over een andere boeg en beschrijf, wat je niet wilt/zoekt:

‘You don’t have to be beautiful, to turn me on
…You don’t need experience, to turn me out
…You don’t have to be rich, to be my girl
You don’t have to be cool, to rule my world’

Origineel, onverwacht en triggerend is het als je aangeeft dat je niet op zoek bent naar een alleskunner. Dat de baan niet inhoudt dat er veel cold calls gedaan moeten worden. Hiermee spoor je een kandidaat namelijk aan om te verwoorden hoe hij/zij de rol wél invulling zou geven.

 

PRINCE_U+GOT+THE+LOOK-64371U got the look
Ervaren of niet, als recruiter heb je een bepaald referentiekader.
Van daaruit stel je vragen aan kandidaten. Of je stelt ze juist niet, omdat je denkt dat je het antwoord op de vraag al weet. Herkenbaar? Prince laat zien dat het beter is om geen aannames te doen:

‘You got the look, you must’a took
a whole hour just to make up your face baby
closin’ time, ugly lights, everybody’s inspected
but you are a natural beauty, unaffected
Did I say an hour?
My face is red, I stand corrected…’

Je mening klaar, je foute conclusie getrokken. Oeps! Omdat de weg terug vaak lang is, luidt het advies: stel (veel) open vragen tijdens job-interviews met kandidaten. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!

 

PRINCE_LETS+GO+CRAZY-12992Let’s go crazy
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je denkt dat je qua carrière in een stroomversnelling zit, en dat zit je ook. Alleen…de stroom gaat de verkeerde kant op. Wat nu? Prince weet raad:

‘And if the elevator tries to bring you down:
Go crazy: punch a higher floor!’

Is het een promotie die aan je neus voorbijging? Die elevator pitch die verre van soepel was? De waan van de dag die je belemmert in het behalen van je doelen? Wat het ook is: doe eens gek! En dat betekent niet per se dat je in de lift op 4 drukt terwijl je op 2 moet zijn. Een praatje met een collega die niet in je eigen team zit, of een keer de trap nemen in plaats van de lift, kan ook nieuwe inzichten geven. Kortom: er zijn meerdere wegen die naar Rome of F5 leiden.

 

Controversy
Ook in de kandidaatgerichte arbeidsmarkt komen we het tegen: het sociaal wenselijk antwoord tijdens een intake. Prince wist al vroeg hoe dubbel dit was:

‘Was it gPRINCE_CONTROVERSY-3071ood for you?
Was I what you wanted me to be?’

Zijn boodschap? Ach, de titel van dit nummer zegt genoeg. Heb je een duidelijk doel? Zorg er dan voor dat je dit overbrengt en dat er geen misverstanden over kunnen ontstaan. Sociaal wenselijk lijkt voor nu misschien handig of leuk, maar de lange termijn passeert uiteindelijk zo snel dat je niet eens weet of je nou links of rechts wordt ingehaald. De remedie is LSD: Luister goed, vat samen en vraag door, zodat de wederzijdse verwachtingen helder zijn.

 

Black albumCindy C
De what’s in it for me-vraag. We kunnen er niet genoeg aandacht aan besteden in onze vacatureteksten; daar zijn we het over eens.
Maar doen we dat ook? Het salaris, of zelfs een range, wordt vaak verzwegen en dit levert nogal eens irritatie op bij kandidaten. Onnodig, lijkt mij. Makkelijk te voorkomen, aldus Prince: communiceer er in elk geval íets over, al is het maar dat het salaris prima, lekker of marktconform is:

‘I’ll pay the usual fee’

Het had niet veel gescheeld of we hadden dit nummer helemaal niet gekend. Het staat namelijk op een LP die nooit officieel door Prince is uitgebracht: The Black Album. Na de persing werden alle exemplaren meteen vernietigd.
En wat gebeurde er? Er kwam een hysterische run op (illegaal verkregen) studio-opnames en ineens waren er bootlegs van de zwarte plaat beschikbaar. Het werd het meest gewilde stuk vinyl ever. Ik durf te stellen dat dat hele Black Album-gedoe een hack was voordat dit begrip an sich überhaupt bestond; zo van: laten we eens doen alsof er een album is dat er eigenlijk niet is, om te kijken hoe exponentieel dat de vraag ernaar beïnvloedt.
En laat deze techniek nou óók weer iets zijn waar wij als recruiters ons voordeel mee kunnen doen 😉

Naast al deze tips, tricks en (dubbele) boodschappen voor recruitment die we uit Prince’ muziek kunnen halen, is deze ook nog eens heel fijn om naar te luisteren. Enjoy!

 

Video Kiss

Music while you’re reading? Klik op de verschillende afbeeldingen!

You don’t have to be beautiful
To turn me on
I just need your body baby
From dusk till dawn
You don’t need experience
To turn me out
You just leave it all up to me
I’m gonna show you what it’s all about

You don’t have to be rich
To be my girl
You don’t have to be cool
To rule my world
Ain’t no particular sign I’m more compatible with
I just want your extra time and your Kiss

You got to not talk dirty, baby
If you wanna impress me
You can’t be too flirty, mama
I know how to undress me (Yeah)
I want to be your fantasy
Maybe you could be mine
You just leave it all up to me
We could have a good time

You don’t have to be rich
To be my girl
You don’t have to be cool
To rule my world
Ain’t no particular sign I’m more compatible with
I just want your extra time and your Kiss

Over de Auteur

Deborah Deborah Pluijmaekers is werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.


201 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën