Facebook wordt steeds belangrijker in recruitment. Werf& schreef al een stuk over de zaken die Facebook nu al doet om LinkedIN te beconcurreren en op Business Insider schreef dat Facebook bezig is met een CV service, waarbij je werkgevers niet je hele profiel hoeft te laten zien om wel kans te maken op die baan. Facebook zelf bevestigd het bestaan van de test.

“At Facebook, we’re always building and testing new products and services. We’re currently testing a work histories feature to continue to help people find and businesses hire for jobs on Facebook.”

En dan het beste nieuws in het kader van Facebook en werk… Nederlandse bedrijven gaan steeds beter met Facebook om blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven.

Vraag en antwoord

Vanuit het jaarlijkse onderzoek van Digitaal-Werven stellen we een vraag op de werken bij of corporate pagina van een werkgever, die te maken heeft met werk. Dat is een logische vraag, waarbij je kan denken aan ‘hoe is het om als vrouw bij jullie te werken’ aan typische masculine bedrijven zoals IT dienstverleners of accountants. Maar ook een vraag als: ‘hebben jullie mijn sollicitatie wel ontvangen’ als een reactie op die sollicitatie al lang uitblijft.

De reacties op Facebook vragen waren een stuk beter dan op de sollicitaties zelf. Van de sollicitaties bleef 21% onbeantwoord, van de Facebook vragen slechts 11%.

reactie op FB vraag 2017

Ook de reactiesnelheid van bedrijven is fenomenaal goed te noemen. Maar liefst 72% van alle vragen werden binnen een dag beantwoord.

Sterke verbeteringen

Als we de metingen door de jaren heen bekijken is alles extreem verbeterd de laatste jaren. Toen we Facebook voor het eerst meenamen in het onderzoek had meer dan 20% geen pagina, nu is dat minder dan 10%. Het eerste jaar was het aantal onbeantwoorden vragen meer dan 50%, nu is dat nog 11% en ook het aantal partijen dat binnen een dag reageert neemt sterk toe.

Facebook jaren

Al met al moet je zeggen dat organisaties Facebook zeer serieus zijn gaan nemen als het om werving gaat, wat slim is met het oog op de ontwikkelingen die Facebook doet als het om recruitment gaat.

Het onderzoek zal op 2 november op Digitaal-Werven uitgebreider worden gepresenteerd in een programma aangekleed met (inter)nationale topsprekers zoals Paul Maxin (Ex-Unilever, Zalando), Generatie-expert Aart Bontekoning en Anne Guit van Albert Heijn. Kijk voor het complete programma op http://www.digitaal-werven.nl/event

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


427 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën