Op BNR, dat ik in de auto regelmatig aan heb staan, hoor ik radio advertenties voor Novisource. Men zoekt nieuwe medewerkers. Of ik ooit Radio zou kiezen om IT’ers te benaderen, en al helemaal op BNR, betwijfel ik. Het is een beetje schieten met hagel in de lucht met als doel een reiger te raken die 90% van de tijd langs de waterkant staan volgens mij. Maar men noemt ook een werkenbijsite. Eens kijken wat de ervaring is die men daar biedt, ze proberen er duidelijk traffic heen te krijgen, met niet gering budget, dus dan zal de site toch ook wel geweldig zijn, niet?

Screen Shot 2017-10-16 at 08.59.18

Homepage

Als je zo breed adverteert als Novisource doet is je homepage belangrijker dan ooit. Vaak zijn de vacatures je ‘point of entry’, maar in dit geval zal er ook veel traffic gewoon op de site komen.

Zo op het eerste gezicht zoekt men enkel een Data scientist. Als gewone IT’er zou ik nu afhaken. Zonde, want als je verder zoekt, zie je dat ze veel meer zoeken. Maar direct in beeld geeft men het beeld dat ze alleen data scientists zoeken.

Pas als je gaat scrollen op de homepage kom je meer tegen, meer vacatures, meer waar de organisatie voor staat, maar dan moet je wel eerst gaan scrollen. Iets wat niet intuitief is als je hele scherm met 1 plaatjes gevuld wordt.

Tekst – beeld verhouding

IT’ers denken vaak in functionaliteit. In tekst dus met name. Dat wil niet zeggen dat ze niet gevoelig zijn voor beeld. Juist wel. Iedereen is gevoelig voor design en beeld. Toch is daar bij Novisource niet aan gedacht helaas. Men heeft behalve een grote header op elke pagina tekst, meer tekst en alleen maar tekst. Zelfs het subkopje cultuur, juist de plek waar je verwacht foto’s te zien van de organisatie, geeft in een gort droge omschrijving alle clichés weer die je in een tekst over cultuur kan zeggen.

Praktisch

Bij praktisch heeft men met bullet points duidelijk gemaakt wat de arbeidsvoorwaarden en wat de sollicitatie-procedure is. Ook hier zou je met de opmaak wat meer kunnen doen. Daarnaast vraag ik me af of je deze items zoekt onder het kopje praktisch.

Vacatures

Screen Shot 2017-10-16 at 09.11.06De vacatures hebben geen zoekfunctie, maar als je er maar 6 hebt is dat niet heel gek. Wel moet ik zeggen dat de omschrijvingen duidelijk en helder zijn. Daarvoor mijn complimenten. Misschien had iets meer informatie ook mogelijk geweest, denk aan het gewenste opleidingsniveau of misschien het aantal jaar ervaring dat iemand voor zo’n functie moet hebben.

Screen Shot 2017-10-16 at 09.12.49De vacature zelf is nog voor (veel) verbetering vatbaar.

Hoewel men dus probeert via de radio reclames om mensen binnen te krijgen via de homepage is de kans nog steeds groot dat de vacature ook een landingspagina is. Zo ziet deze er niet uit. Niets over de organisatie, niets over de projecten, niets over de sollicitatie-procedure, niets over de arbeidsvoorwaarden.

Ook het feit dat als je de vacature uit hebt je niet kan solliciteren, maar weer naar boven moet voor de solliciteerknop is natuurlijk iets dat beter kan.

Positief puntje is wel de dubbele knop, solliciteer of bel me voor een afspraak. Je geeft mensen geen ja/nee keuze, maar een of-of keuze. En dan in dit geval tussen twee voor de organisatie positieve opties. Dat is slim gedaan.

Conclusie

Ik zou als ik Novisource was eens kijken waar het meeste rendement te behalen is. In media aandacht (meer mensen naar je site trekken) of conversie (de bezoekers beter laten landen en converteren naar sollicitanten). Ik vermoed dat op het laatste nog veel te winnen is met een betere site. Nu heeft Novisource voldoende data scientists, die daar volgens mij een goede analyse van kunnen maken.

Voor inspiratie hoe je een betere sollicitatie-ervaring biedt verwijs ik iedeereen naar Digitaal-Werven, 2 november a.s. in Utrecht. Het event met (inter)nationale topsprekers zoals Paul Maxin (Ex-unilever, ex-Zalando), Anne Guit (Albert Heijn) en nog veel, veel meer. Bekijk hier het programma

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


69 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën