sosuEen hele korte samenvatting van de meest handige tips voor sourcing die ik op de Sourcing Summit Europe heb opgedaan. Als niet sourcer, ik kijk meer naar het hele recruitmentproces en met name ook de corporate careersites, ben ik geen expert, maar heb ik ook geen interesse in de extreem technische tips en de boolean strings die soms langskwamen. Ik zal het dus niet technisch maken, maar wel praktisch.

Hoe vind je nu die moeilijk te vinden toppers? 

Quote van de dag

Laat ik beginnen met de quote van de dag wat mij betreft:

Als je alleen in LinkedIN zoekt, ben je geen sourcer.

Sourcing gaat niet over goed Linkedin doorzoeken, het gaat over goed het internet doorzoeken en die mensen weten te vinden op basis van hun echte skills en ook degene die van LinkedIN vertrokken zijn omdat ze steeds lastig gevallen werden.

Google vs Bing

Interessant feitje over waarom je altijd in Google én Bing (je weet wel, die vervelende zoekmachine die vaak standaard is als je windows gebruikt) moet gebruiken om kandidaten te zoeken.

  • Google indexeert meer websites.
  • Bing indexeert meer van websites. Google kijkt naar de eerste 250 woorden, Bing pakt er 500 mee.

Zoek verder dan je neus lang is

Goede sourcers weten dit natuurlijk al lang, maar toch blijft het belangrijk te herhalen. Er is meer dan een functie waarop je kan zoeken. Bezoekers van bepaalde congressen zijn vaak heel interessant, omdat op die congressen alle mensen uit een bepaalde doelgroep komen. Op specifieke congressen voor java developers komen… juist.

Screen Shot 2017-10-12 at 21.36.55Zoek op events, maar zoek bijvoorbeeld ook op foto’s van events. Termen als ‘van links naar rechts’  staan soms onder foto’s met interessante mensen in jury’s of winnaars van awards.

Ook een zeer interessante tip als je op zoek bent naar mensen, in de ‘advanced image search’ van Google kan je op zoek gaan naar gezichten (faces). Daarmee selecteer je dus met ingewikkelde zoekopdrachten per definitie de mensen. Met een gezicht en een foto heb je bijna altijd ook een naam die aan je zoekopdracht voldoet.

Het zoeken op events is iets waar ik zelf denk dat nog veel te winnen is, maar daarover op termijn meer.

Verleiden en werven

Verder waren er veel interessante tips over verleiden (hoe spreek je iemand aan) en wie spreek je nu eigenlijk aan. Candidate ID heeft bijvoorbeeld een interessante tool om als je dan eenmaal een talent pipeline hebt, mensen die je intensief volgt, je kan bepalen wie het meeste open staat voor een aanbod op basis van het surfgedag op je website van die kandidaat.

Ethisch hacken

Tot slot waren er nog een hele reeks tips, die niet technisch waren om uit te voeren, maar lastig om hier te verwoorden, die uit de wereld van het ethische hacken komen die je onwijs kunnen helpen om aan namen en gegevens te komen. Denk hierbij aan het aanpassen van een URL om iets te vinden dat de zoekmachine op die website eigenlijk niet wil dat je vindt. Of denk aan een tool die de communicatie tussen de website en de server leest (dat is legaal), maar daarbij dus ook kan kijken hoe je dit kan aanpassen. Zo was het mogelijk om langere berichten in LinkedIN te sturen door direct met de LinkedIN server te communieren via die tool en ook kon je ‘afgeschermde’ pagina’s zien die eigenlijk te ver buiten je netwerk zaten.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


145 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën