vacatureIn 2017 is 21% van de mystery sollicitaties gedaan bij de 500 grootste en bekendste organisaties van Nederland onbeantwoord gebleven. Zo blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven dat voor het 11e jaar op rij de sollicitatie-ervaring bij Nederlands grootste werkgevers onderzoekt.

Sinds 2013 is het percentage onbeantwoorde sollicitaties niet meer boven de 20% geweest, waarbij het steeds tussen de 15% en 18% schommelde. In de jaren 2010 – 2013 lag het structureel rond de 25%.

 

non-response 2017

Er is geen logische verklaring voor deze stijging. In de crisis zagen we een stijging van de non-response doordat er veel meer sollicitanten waren per vacature en tegelijk minder recruiters om deze af te handelen, maar daar is nu geen sprake van. Veel organisaties hebben juist hun recruitment afdeling uitgebreid, mogelijk dat daar het probleem ligt. De taken zijn niet goed verdeeld en iedereen vertrouwt op het systeem, maar dat is niet zodanig ingericht dat er alarmbellen gaan rinkelen als een kandidaat geen antwoord krijgt.

Tragere reacties

De organisaties die wel reageren, nog steeds de ruime meerderheid uiteraard, reageert wel trager dan in 2016. Zo is nu 46% van alle sollicitaties binnen een week beantwoord, vorig jaar was dit 52%.

Het aantal reacties dat langer dan twee weken op een reactie moest wachten is weliswaar gelijk gebleven op 17%, maar vorig jaar liet bijna de helft (8%weten dat het langer dan twee weken ging duren. Nu is die verhouding 4% die meldde dat het langer zou duren en 13% liet de kandidaat gewoon wachten.

Het feit dat er ook vaker laat is gereageerd zonder dat de kandidaat daarvan op de hoogte is gesteld kan het gevolg zijn van een gebrek aan coördinatie bij de recruitment afdelingen. Het onderzoek is uitgevoerd tijdens de vakantieperiode, zoals elk jaar overigens, dus enige vertraging is niet onlogisch, maar het is dan wel zo netjes als een kandidaat dat te horen krijgt, al is het maar middels een out of office.

reacties 2017

Op 2 november tijdens Digitaal-Werven, een event met veel (inter)nationale topsprekers, zullen de resultaten van het onderzoek geheel gepresenteerd worden. Bekijk hier het programma. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


123 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën