Logo_ICOON_Digitaal_Werven def13082012_WITEr is steeds meer aandacht voor mensen met een migratie-achtergrond op de wervingssites van de grootste en bekendste bedrijven in Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven. Dit onderzoek meet sinds 2015 het aantal foto’s van medewerkers met een migratie-achtergrond op de zogenoemde corporate careersite van de 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland. Het aantal organisaties met enkel blanke mensen op de foto neemt sterk af, terwijl het aantal organisaties met meer dan 2 verschillende medewerkers met een migratie-achtergrond toeneemt.

In 2015 had 35% nog enkel blanke medewerkers op de foto. Dit jaar is dat al gedaald naar 22%. Het aantal organisaties met drie of meer medewerkers met een migratie-achtergrond op de foto is gestegen van 40% naar 51%.

DW migratie 2015-1017

In 2017 heeft, voor het eerst, de meerderheid van de grootste en bekendste werkgevers van Nederland foto’s op hun website van mensen met een migratie-achtergrond. Het aantal organisaties met enkel foto’s van blanke werknemers is inmiddels minder dan een kwart.

DW migratie 2017

Hoewel het theoretisch gezien mogelijk is dat organisaties enkel blanke mensen in dienst hebben en een waarheidsgetrouw beeld willen scheppen is die kans gezien de omvang van de onderzochte organisaties zeer minimaal.

Aandacht is eerste stap

Veel werkgevers willen graag een divers personeelsbestand, maar geven aan dat er nauwelijks talenten met een allochtone achtergrond solliciteren. Dat is logisch als je jezelf presenteert als een blanke werkgever, door enkel blanke medewerkers op je belangrijkste uithangbord, je eigen wervingssite, te zetten. Het is dus erg positief dat organisaties zich bewuster worden van de uitstraling die beeldmateriaal op hun wervingssite heeft.

Uiteraard zegt die niets over discriminatie in een sollicitatie-proces. Ook dit jaar zijn weer veel onderzoek gedaan waaruit blijkt dat bij het solliciteren Mohammed nog altijd minder kansen krijgt dan Jan, ongeacht hun kwaliteiten. Omdat de overgrote meerderheid van discriminatie in sollicitatie-procedures onbewuste discriminatie is, zal dit helaas een proces van de lange adem zijn. Het feit dat veel organisaties nu bewust bezig zijn met hun uitstraling op diversiteitsgebied is een eerste kleine stap in de goede richting.

Digitaal-Werven

Op 2 november worden alle cijfers uit het Digitaal-Werven onderzoek gepresenteert tijdens het event in Utrecht. Dit event kent veel (inter)nationale topsprekers. Bekijk hier het programma.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


33 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn