SMA_Logo_Tagline_RGBIn juli kondigde SmartRecruiters, een Amerikaans ATS, integratie aan met Google Job search. Men gaf aan dat ze de eerste van haar soort waren die door Google waren uitgenodigd om mee te doen aan het project. SmartRecruiters zorgt ervoor dat dat de vacatures die je via hen plaatst optimaal in de nieuwe Google Jobs komen zonder dat recruiters hier iets extra’s voor hoeven doen. Is dat nu zo bijzonder? Elk ATS zorgt er toch voor dat ze goed indexeren? Ja, maar SmartRecruiters gaat nu een stapje verder, zo blijkt. En met resultaat.

Google for Jobs

Al eerder schreef ik over Google for Jobs (artikel 1, artikel 2 en artikel 3). Mogelijk / waarschijnlijk één van de belangrijkste ontwikkelingen in de wereld van recruitment van de afgelopen jaren. Kort samengevat: Google gaat vacatures in de normale zoekresultaten heel anders weergeven en opent daarmee een aanval op Indeed en andere typische vacature kanalen. Hiermee zal het belang om goed in Google naar voren te komen groter worden dan ooit. Want in plaats van dat men via Google naar Indeed gaat, gaat men via Google rechtstreeks naar jouw eigen bedrijfssite.

In de VS draait het nieuwe systeem al volop, maar onbekend is wanneer ze de oversteek naar Europa maken. Dat het gaat gebeuren staat wel vast.

Hoe het algoritme werkt weet niemand precies. Wel zijn een paar dingen heel duidelijk. Google zet de werkzoekende voorop. Niet de werkgever. Google zal transparantie afdwingen. Hoeveel elk item (zoals salaris) mee zal wegen is onbekend, maar dat het meeweegt is zeker.

Een belangrijk element van Google for Jobs is ook het exacte adres van de vacature. Google wil het mogelijk maken om te zoeken op reistijden die ze via maps al berekenen. Dus jij kan straks zoeken op ‘een half uur fietsen’, ‘drie kwartier met het OV’ of ‘een uur met de auto’ vanaf mijn huisadres. Dus niet enkel meer de standplaats, maar het complete adres moet bij vacatures komen te staan.

SmartRecruiters

Ik had het genoegen om product manager Greg Backstrom bij SmartRecruiters aan de tand te voelen wat ze nu precies doen met Google for Jobs en eigenlijk is het heel eenvoudig, tenminste, voor de gebruiker.

SmartRecruiters weet precies welke informatie Google wil weten en zorgt dat je als recruiter deze bij de vacatures kan invullen. Ze leveren de informatie aan Google aan in het formaat zoals Google dat wil. Nu is dat geen ‘rocket science’, want Google heeft deze informatie gewoon publiek staan. Wel is het het eerste ATS dat het er al ingebouwd heeft en door de samenwerking met Google weet men ook zeker dat het allemaal direct in de search van Google komt.

Echter gaat SmartRecruiters verder. Men heeft namelijk nu ook geregeld dat functies real time verschijnen én verdwijnen. Dus als je een vacature offline haalt gaat hij meteen uit Google Jobs. Geen dode links meer. Geen offline halen en pas later past Google zijn resultaten aan, maar real time.

Resultaten

De resultaten in de eerste maanden (het draait nu ruim 3 maanden) zijn duidelijk.

Gemiddeld meer dan 10% sollicitanten via de gratis Google job search voor alle Amerikaanse klanten

Helder. Goed om gaan met Google Jobs heeft impact op je sollicitanten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


162 views | Reageer (0 reacties)