Digitaal-Werven kent dit jaar een experiment. De Long list van genomineerden wordt via publieksstemmen teruggebracht naar een short list waar de jury zich over buigt. De komende weken zullen alle 12 long list nominaties de revue passeren in een korte review. Vandaag beginnen we met de winnaar van vorig jaar: Coolblue

Screen Shot 2017-09-04 at 09.21.44

Homepage

De site heeft, wat je natuurlijk van Nederlands hipste webwinkel mag verwachten, een modern ontwerp. Een grote zoekbalk (droombaangenerator) en daaronder verschillende categorieën. Heel slim gedaan door de kandidaat meteen te sturen naar dat waarvoor hij op de site komt: de vacature.

Coolblue weet als geen ander vanuit de webshops natuurlijk dat mensen op zoek zijn naar het product en pas daarna gaan kijken of de webshop bij hen past cq. de juiste voorwaarden biedt. Maar als je het product niet hebt, zoek je al niet verder. Dat is ook zo bij vacatures, dus helpt Coolblue de kandidaat eerst met het vinden van de juiste vacature.

Vacatures

Via de homepage ga ik naar commercieel en inkoop. Dan krijg je meteen een aantal ‘over coolblue’ dingen. Waaronder de 1 aprilgrap over de minimagazijnen. Met een verhaal en een prachtige video. Coolblue geeft hier heel duidelijk de sfeer aan, niet alleen in gelikte verhalen over Coolblue en over de vergaderkamers, maar ook met concreet materiaal. Concrete cases zoals de 1 april grappen.

Screen Shot 2017-09-04 at 09.25.36

Daar meteen onder staan wel heel slim de vacatures. Want dat is dus waar men voor komt. En die vacatures zijn keurig weergegeven. Met een locatie, het aantal uur per week, het opleidingsniveau, maar ook met 3 specifieke kenmerken. Je valt op data, je denkt vanuit de klant en je achterhaalt via data de klantbehoefte. Dat is een heel specifiek type assortimentspecialist, iemand die van data houdt. Zeg maar het omgekeerde van een productspecialist bij veel andere retailers die ‘de markt als geen ander kennen’ en ‘echt wel weten wat ze zoeken’. In een positieve frame selecteert Coolblue hier al ongeschikte kandidaten uit!

Screen Shot 2017-09-04 at 09.29.30

In de vacature zelf zitten heel veel prachtige dingen. De titel blijft altijd in beeld, net als de solliciteer direct knopt. Fantastisch gedaan. Ook hebben veel vacatures een specifieke video. Niet een algemeen verhaal over Coolblue, maar een video over in dit geval een assortimentspecialist.

Verder heeft elke vacature dezelfde opbouw, in een echte Coolblue stijl. Wat je echt gaat doen (en dat is een verhaal dat je ook echt begrijpt), hoe je dat aanpakt (keurig), hoe je dag eruit kan zien, hoe je team eruit ziet en dan natuurlijk nog een functie-eisen en het aanbod.

Screen Shot 2017-09-04 at 09.32.00

Onder de vacature geven ze ook nog een prachtig in 8 stappen met leuke icoontjes de procedure weer. Vooral stap 3 is voor veel mensen misschien een onverwachte stap, net als stap 6.

Overige informatie

Coolblue heeft er heel duidelijk, en terecht, voor gekozen de vacatures het centrale onderdeel van hun website te laten zijn. Dat wil niet zeggen dat er niet meer is. Foto’s, hele mooie foto’s, staan op de site verspreid.

Screen Shot 2017-09-04 at 09.33.58

Net als verhalen over de Coolblue Hackathon en over de vergaderkamers. De primaire focus is echter heel duidelijk. De vacatures staan centraal en daar omheen verkopen ze de organisatie.

Stem op Coolblue

Vind jij dat Coolblue genomineerd moet worden voor Digitaal-Werven? Dan kan je hier op ze stemmen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


244 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën