job_search_indeed_nl_nl

Indeed koopt Interviewed. Daarmee geven ze een heel duidelijk signaal af welke richting Indeed op gaat en ik denk dat dat een hele goede is. Een geweldige stap met het oog op de opkomst van Google Jobs. Ik heb al eerder aangegeven dat ik denk dat Indeed niet het grootste slachtoffer gaat zijn van de Google revolutie die in het verschiet lijkt te liggen, met deze move zie ik de toekomst nog rooskleuriger in voor hen. Voor wie Interviewed niet kent, let me explain.

Interviewed

Interviewed is een organisatie, een echte sillicon valley start-up (uit 2015) die meteen in de (HR tech nerd) markt veel aandacht kreeg. Ze hebben een hele reeks aan geautomatiseerde assessment technieken die kandidaat vriendelijk zijn. Van persoonlijkheidstesten tot programmeertesten tot congitieve testen. Tevens bieden ze een video sollicitatie platform aan, hoewel ik begreep dat dit in tegenstelling tot Intervyo nog niet zo state-of-the-art is dat er op basis van micro-expressies en stemanalyse ook meteen een persoonlijkheidsrapport uit komt. Maar dat zal wel geen jaren op zich laten wachten.

De combinatie

Wat Indeed met Interviewed zal gaan doen is niet meer puur sollicitanten naar je vacature sturen, maar ook informatie over deze sollicitanten bijvoegen. Voor een prijs natuurlijk. Indeed gaat niet meer de site worden van de massa sollicitant, maar van de gekwalificeerde sollicitant. En misschien wel van het onverwachte talent, want een CV is eigenlijk een heel beperkt selectie middel. Indeed heeft nu al de kandidaten, Interviewed van deze kandidaten vertellen wat ze echt kunnen, samen kunnen ze een serieuze recruitment propositie neerzetten die momenteel nog niet bestaat.

Van kwantiteit naar kwaliteit

Natuurlijk is de vraag: Gaat dit werken? Dat weet je nooit. Er zijn vaker theoretisch geweldige combinaties vroegtijdig gestorven door gebrek aan integratie, visie of …. Ik geef het voorlopig het voordeel van de twijfel en wel hier om:

  • Google Jobs zet Indeed mega onder druk, ze moeten iets, er zal geen interne weerstand zijn
  • Er is mega veel momentum voor ‘meer dan een CV’ informatie
  • Indeed heeft een sales machine en heel veel ingangen om het uit te rollen

Het risico dat ik zie

  • Ze gaan het verkopen als een ‘add-on’ in plaats van kernproduct
  • Ze gaan het los verkopen (zoals Monster met Talentbin, werkt niet
  • Ze gaan er veel te veel voor vragen in plaats van een prijs per sollicitant, verrijkt met informatie

Conclusie

Ik denk dat Indeed een slag hier slaat op de markt en duidelijk hun nieuwe strategie aangeeft. Van kwantiteit (veel sollicitanten) naar kwaliteit (minder sollicitanten, maar met een duidelijk profiel en veel informatie over die kandidaat).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


352 views | Reageer (0 reacties)