linkedinlogoEen opmerkelijke uitspraak van de Amerikaanse rechter die nog wel eens grotere implicaties kan hebben dan de meeste mensen nu denken. LinkedIn moet andere organisaties toestaan om de publieke data van publieke profielen te laten scrapen. Natuurlijk gaat Linkedin in beroep, maar als dit standhoud gaat dit een enorme impact hebben. LinkedIn is na de overname van Microsoft juist bezig meer en meer dicht te zetten en als organisatie vervelender en vervelender te worden om mee samen te werken, dus het zou zelfs wel eens een positief effect kunnen hebben, hoewel ze het zelf ongetwijfeld anders zullen zien.

De case

Laat ik heel kort even schetsen wat er aan de hand is. LinkedIn heeft de laatste tijd (dit jaar met name) alles in het werk gesteld om ‘hun data’ (lees: de data van de gebruikers) af te schermen. Hoewel ze claimen dat dit de gebruiker ten goede komt is de enige waarheid natuurlijk: we willen elke cent uit de data van de gebruiker zuigen. Apply with LinkedIn, een tool die iedereen heel handig vond (vooral ook gebruikers): weg. Want daar kon LinkedIn niets aan verdienen. Maar ook andere partijen die LinkedIn data eraf haalde werden de laatste tijd geblokkeerd. Als je een algoritme alle profielen langs liet lopen had LinkedIn tegenmaatregels om dat niet mogelijk te maken.

Eén van die partijen die dat dus niet meer kon was hiQ labs, een start-up die op basis van LinkedIn data modellen wilde bouwen om vertrekkende medewerkers vroeg te identificeren alsmede suggesties voor ontwikkeltrajecten te geven. Immers is een carrière zelden lineair, maar zijn er wel patronen te ontdekken. Zij werden geblockt door LinkedIn (zoals velen overigens), maar dat mag nu dus niet meer.

De implicaties

Als deze gerechtelijke uitspraak blijft staan heeft dat veel implicaties. Ten eerste mogen partijen dus gebruik maken van alle publieke LinkedIn data. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je persoonsgegevens mag vastleggen (privacy wetgeving), maar zoiets als carrièrepaden in kaart brengen kan dan wel. Geweldige tools kunnen op LinkedIn gebouwd worden, die LinkedIn niet aanbiedt en ook nooit zal aanbieden. Idem voor heel wat andere interessante data gedreven modellen.

Ook zou in theorie op basis van deze uitspraak een externe partij een ‘apply with LinkedIn’ knop kunnen bouwen zonder de LinkedIn API te moeten gebruiken.

Het feit dat de rechter bepaald heeft (het is een voorlopige uitspraak, dus we moeten zien of deze stand houdt) dat men de data niet op technische manieren mag afschermen geeft bedrijven de oprechte mogelijkheid echt een business model te bouwen op basis van LinkedIn data.

Mogelijkheden

Als deze uitspraak stand houd zijn er twee mogelijkheden. LinkedIn gaat ondanks alles toch pesten, vervelen en vechten. Dit is de meest waarschijnlijk optie. Hiermee graven ze in mijn optiek hun eigen graf sneller en sneller. Ik schreef in mijn analyse van Google Jobs al dat ik LinkedIn als één van de belangrijkste potentiële slachtoffers zie. Te duur en steeds geslotener in plaats van opener.

De tweede mogelijkheid: LinkedIn kiest eieren voor zijn geld en besluit om weer een open strategie te voeren die ook de gebruikers ten goede zal komen. Ze bouwen weer een Apply with LinkedIn button (al dan niet betaald), ze bieden een API aan met veel mogelijkheden (ook al dan niet betaald) en ze bouwen aan een ecosysteem rondom het product.

 

Mijn voorspelling is dat Linkedin toch kiest voor optie 1: vechten om controle en denken dat je het alleen kan doen. Dat zit immers in het Microsoft DNA (LinkedIn is van Microsoft). Ondanks dat ze dat geen successen heeft gebracht de laatste decennia (Microsoft had immers niets te vrezen van Apple en Google en Facebook, die nu alledrie groter zijn) is dit de meest voor de hand liggende strategie. Immers, zoals Malcom Gladwell schrijft in ‘Starfish & Spider‘:

Onder aanval doet elk organisme wat het meest natuurlijk komt. Centrale organisaties worden centraler, decentrale organisaties decentraler. Microsoft is een organisatie zal dus meer proberen te controleren, niet minder.

Conclusie

Er bestaat een kans dat LinkedIn dit aangrijpt om serieus andere, betere, meer open, koers te varen, maar ik betwijfel het. In dat geval is dit juist een extra nagel aan de kist, want zonder de exclusiviteit van de data gaan anderen er op bouwen en zal LinkedIn enkel veel geld (en tijd en energie) kwijt zijn aan rechtszaken en technische oplossingen voor het weghouden van derden die er toch weer op mogen in plaats van het maken van een beter product.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


163 views | Reageer (2 reacties)
  • Wat LinkedIn probeerde was om een ander bedrijf te verbieden om de LinkedIn site te scrapen. En dat mag niet. Wat LinkedIn echter wel kan doen is het opleggen van beperkingen aan dergelijke scrapers, simpelweg omdat scrapers veel bandbreedte vragen op het Internet. Je kunt dan denken aan een systeem dat controleert hoe vaak een bepaald IP adres content ophaalt van de server. Een scraper moet snel en veel data verzamelen en zal dus zeker opvallen. En dan blokkeer je dat betreffende IP adres gewoon een tijdje.
    Alleen, die blokkade is dan tijdelijk van aard en wegens technische redenen omdat de scraper anders teveel resources van de server opvreet. Daar kan zelfs een rechter niets aan doen. De Scraper is dan een soort DDOS-tool en daar mag tegenop getreden worden.
    Linkedin deed een permanente blokkade en dat mag dan weer niet. Het probleem is ook dat LinkedIn de verkeerde argumenten heeft gebruikt bij de verdediging van hun zaak. Ze hadden juist moeten aangeven dat de Scraper gewoon teveel bandbreedte opvrat en daarom werd geblokkeerd zodat andere gebruikers een betere ervaring kregen met de site.

    En Google Jobs? Ik weet het niet, hoor. Er was ook ooit Google+ en dat is ook geen succes geworden. En dit wordt gewoon weer een nieuwe jobsite waar iedereen hun CV weer opnieuw moet gaan intypen. Ik moet dan denken aan dit plaatje van XKCS, maar dan over jobsites: https://uploads.disquscdn.com/images/edcb9f4bafa1958d1cdf972c9ad669bdf661e6cb6c16c08c9723253770b6e6b4.png
    We hebben nu al sites zoals Indeed, monsterboard jobs.stackoverflow.com en nog duizenden andere sites want ieder rectuiteringsbedrijf en uitzendbureau maakt wel een eigen job-site aan. Plus werk.nl, niet te vergeten. Wat kan Google meer bieden dan de rest?
    Ik vind het wel grappig dat het zoeken op “Google Jobs” bij mij als eerste een link naar glassdoor.nl oplevert, wat natuurlijk weer een vacature-site is, maar dan niet van Google. Leuker is het nog dat Glassdoor weer advertenties laat zien die weer verwijzen naar andere vacaturesites, waardoor ik weer twijfel over wat het doel van die site eigenlijk is. In ieder geval, de markt is al behoorlijk verzadigt en Google wil nu ook een hap van de koek. Dat wordt een klein kruimeltje, vrees ik.
    LinkedIn is en blijft voorlopig nog wel Heer en Meester binnen de job-markt. Met Microsoft erachter als motor om het platform verder te vernieuwen denk ik dat dit ook niet snel zal veranderen.

  • Wat Google Jobs betreft: Tijd zal het leren, maar als je je erin verdiept had wist je in ieder geval dat het geen ‘nieuwe jobsite’ is, want net als bij Indeed indexeren ze vacatures, je maakt geen nieuwe aan. En als je de cijfers kent (Google is heer en meester in de job markt, nu al) weet je dat dit ze nog veel belangrijker gaat maken. Ik zit bij klanten waar >50% van alle sollicitanten via Google komen, zonder advertentiekosten op dit moment nog.

    Glassdoor is niet echt een jobsite, maar een werkgever review site. Zeg maar een kieskeurig.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën