Screen Shot 2017-07-31 at 10.55.33Rockstart is één van Nederlands top start-up organisaties. Geen start-up zelf, maar een accelerator voor start-ups. Een organisatie met een enorme naam in de Nederlandse start-up scene en een partij ie echt het verschil maakt. Daar wil je werken, en dat geldt voor veel mensen. Blijkt dat ook uit hun wervingssite? Rockt die ook? Ik zal het antwoord vast geven: ja, maar er is ook ruimte voor verbetering.

One pager

De Rockstart werken-bij pagina is een one-pager. Eigenlijk één pagina met daarop alle informatie. Ben ik normaal geen fan van, maar hier kan het. Sterker nog, de manier waarop ze het hebben gedaan past perfect bij de organisatie zoals ik deze ken.

Screen Shot 2017-07-31 at 10.58.57Je scrolt iets naar beneden en bam. Kijk eens wat je daar ziet. De drie kernwaarden van Rockstart. Geen blablabla we moeten iedereen tevreden houden maar gewoon heldere, to the point, duidelijke kernwaarden.

Dit is wat we doen. Zo zijn we. Hier kan je ons aan houden.

Onder deze kernwaarden staan de banen aangegeven, daarover later meer. Daar onder staan dan weer een paar duidelijke verschillen die ze hebben t.o.v. andere, ‘normale’ bedrijven.

 

Kijk een hoe goed en duidelijk ze het bedrijf omschrijven. De eerste is de werkwijze: holocracy. Met een foto (maakt het leesbaar) omschrijft men niet alleen het werksysteem, maar noemen terloops ook even dat er 40 mensen werken. Het is dus niet zo klein als veel mensen denken (dat doe je toch op een zolder) en niet zo groot als anderen denken (dat is de grootste partij in start-up land in Nederland, daar werken duizenden mensen).

 

Screen Shot 2017-07-31 at 11.01.18

 

Men omschrijft meer dingen, zoals het enorme netwerk aan ondernemers, maar ook dat er elke donderdag van 8 tot 9 ’s ochtends yoga en mindfullness is. Ook het team komt aan bod. Maar niet in vage termen als ‘teamwork is belangrijk, maar in hele duidelijke termen als ‘maandochtend is er gezamenlijk ontbijt en op vrijdag is er een borrel en delen we de persoonlijke kant van ons leven. Helder, concreet, serieus.

Screen Shot 2017-07-31 at 11.03.27

Vacature-overzicht

Screen Shot 2017-07-31 at 11.05.47

De vacatures zijn voor verbetering vatbaar als ik eerlijk ben. Zoals hiernaast is aangegeven is dit de overzichtspagina. Het zijn er niet zoveel om een search engine nodig te hebben en je kan selecteren op stage of full-time. Maar er ontbreekt informatie. Zo is de allround assistent voor het legal team en wat een programm associate is, is mij ook niet duidelijk voor ik er op klik. En dat doen veel mensen dan dus niet. Eén zin waarin de functie omschreven wordt (Allround assistent: Spin in het web voor legal department) zou voldoende zijn.

Verder zou ik er nog iets bij zetten als opleidingsniveau en jaren ervaring. Een beetje een idee hoe senior een functie is leidt tot meer (en vooral meer relevante) kijkers.

Vacature

De vacature zelf is in het Engels. Dat moet ik als een fout beschouwen. De meeste Nederlanders, en het gros van de posities zijn in Nederland, zoeken in het Nederlands. Het gevolg, ze zullen deze vacatures niet via Google vinden. Erg zonde. Natuurlijk moet je de vacature ook in het Engels publiceren. Rockstart is een internationale gemeenschap met veel expats. Rockstart is bereid mensen van buiten te halen. Maar door alleen Engelse vacatures te nemen voor functies die eigenlijk voor Nederlanders bedoelt lijken (men gebruikt namelijk ook Nederlandse termen als HBO in de teksten) mis je een deel van de werkzoekenden.

Screen Shot 2017-07-31 at 11.12.56

Als ik er van uit ga dat Rockstart hetzelfde ziet als mijn klanten weet ik dat de overgrote meerderheid van alle traffic op de vacatures komt. Die geweldige one-page homepage ten spijt, ik ben benieuwd hoeveel mensen die echt zien. Misschien dat de verhoudingen bij Rockstart anders liggen omdat ze maar 1 homepage hebben, maar toch komt het gros van je verkeer altijd op de vacature.

Waarom staan die leuke stukken content dan niet ook bij de vacature? Waarom is die niet aangekleed met dat stukje over holocracy, over het team en alles? Waarom staan er geen foto’s van het team of misschien wel van je directe collega? Die wel genoemd wordt in de tekst?

Screen Shot 2017-07-31 at 11.12.40

Qua opmaak zie ik ook verbetermogelijkheden. De vacature-tekst is de enige plek waar echt lappen tekst te vinden zijn op de site. Dat zet niet aan tot lezen. Men heeft op bepaalde punten slim opgelost met vetgedrukte woorden, maar meer bulletpoints zouden niet misstaan. Textio heeft gezien met de analyse van 10.000.000 vacatures dat tussen de 30% en 50% van je tekst uit bulletpoints moet bestaan voor optimaal resultaat.

Verder zou ik misschien ‘kleur’ toevoegen om de onderdelen beter leesbaar te maken. Denk aan lichtgrijs als achtergrond voor een aantal van de onderdelen. Ook zou ik de ‘kenmerken’ zoals de start, de locatie, etc. naar boven halen en eigenlijk naast de vacature zetten.

Solliciteren

Screen Shot 2017-07-31 at 11.23.29

Voor mij geheel onbegrijpelijk is het feit dat bij elke vacature je alleen kan solliciteren met een CV en wat vragen, maar dat je een open sollicitatie ineens kan doen met Linkedin en Indeed. Waarom deze functies niet worden aangeboden bij de normale vacatures is mijn een raadsel.

 

Ontbrekende informatie

Wat ik verder mis in de site is wat informatie. Een organisatie als Rockstart hoeft van mij niet een sectie te hebben over de arbeidsvoorwaarden, maar het sollicitatie-proces zou wel ergens beschreven moeten zijn. Hetzij in de vacature, hetzij als aparte sub-site. Even aangeven hoe je proces werkt, CV selectie, gesprekken, testen, etc.

Start-up Jobs

Men heeft de banen van de start-ups die bij Rockstart zitten op een aparte site ondergebracht waar ook weinig nog echt te vinden is. Dat is jammer. Juist een organisatie als Rockstart zou hier heel veel uit kunnen halen lijkt me. Door een fantastische site op te tuigen voor deze partijen en een soort ‘centrum voor start-up jobs’ te worden maak je werving veel makkelijker. Ook zou je een goede talentpool kunnen organiseren en juist doordat Rockstart bepaalde volumes kan halen kan je veel waardevolle informatie toevoegen.

Zo kan je elke developer een goede test laten doen en zijn development skills echt weergeven, in plaats van een CV waarop staat dat deze persoon in java kan programmeren. Je kan persoonlijkheidsprofielen toevoegen zodat je start-ups beter weten wat ze in huis halen. Je zou dus zowel in de werving als in de selectie je start-ups naar een hoger plan kunnen trekken. Maar goed, nu ben ik mijn droomklus aan het omschrijven.

Conclusie

Rockstart heeft een site die bij ze past. Een goede site, waar ook grote organisaties iets van kunnen leren. Ze weten in 1 pagina meer te vertellen over hun waarden en de bedrijfscultuur dan de meeste partijen in tientallen pagina’s. Daarvoor hebben ze ook geen bakken met geld uitgegeven voor video’s en noem het maar ook, gewoon door helder te communiceren met foto’s die als ik het inschat nog gewoon zijn genomen op evenementen. Rockstart doet een aantal dingen als start-up waar veel corporates van kunnen leren.

Digitaal-Werven

Digitaal-Werven op 2 november staat in het teken ‘start-ups & corporates’. Wat kunnen ze van elkaar leren? Met internationale topsprekers als Paul Maxin (ex-Unilever en nu Zalando) en Andrea Marston (Ex-AOL en nu Workday). Met nationale topsprekers als Quintin Schevernels (Ex-VNU en nu start-up investeerde) en de grote corporate Albert Heijn. Dus zorg dat je er 2 november bij bent. 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


174 views | Reageer (1 reacties)
  • Hi Bas,

    Bedankt voor het delen van dit artikel. Ik ben het met je eens dat de persoonlijkheid en raison d’être van een bedrijf belangrijk zijn voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Niet alleen in de algemene pagina maar ook in de daadwerkelijke advertentie zelf. Al vraag ik me wel af of mensen niet alsnog de informatie zoeken voordat ze daadwerkelijk gaan solliciteren. Over het algemeen solliciteer je niet ergens zonder wat achtergrond informatie van het bedrijf op te zoeken. Ook vanuit de sollicitant is er een behoefte van wat voorkennis.

    Je punt over het solliciteren viel mij ook op. De omgeving die Rockstart gebruikt wordt voorzien door Recruitee, een ATS System. Zij kiezen ervoor om via vragen alvast een profiel van de applicant op te stellen, waarmee ze gelijk efficiënter kunnen selecteren van alle kandidaten. Op onze blog staat een interview met Hotjar, waarin soortgelijke vragen een cruciale spil zijn in hun recruitment process. goo.gl/PfJa5P

    Nogmaals bedankt voor dit boeiende artikel en de heldere inzichten.

    Groet,

    Mark.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën