KCIn Sollicitatieland zijn er maar weinig entiteiten die zó overtuigend de rol van ondergeschoven kindje spelen als die ene irritante figurant die te pas, te onpas en ook nog vaak op het laatste moment uit de coulissen tevoorschijn komt en er dan ook nog vandoor gaat met de award voor beste bijrol…ik stel u voor aan het klikgesprek; artiestennaam De Klik.

Vraag jij je ook weleens af hoe het komt dat iets wat zó niet-beïnvloedbaar is tegelijkertijd zó doorslaggevend kan zijn, terwijl het de sluitpost van veel sollicitatieprocedures vormt? Ik ook. Tijd voor een andere rolverdeling, lijkt mij.

 

 

Online screentests

Iedereen die online paden bewandelt, is zoekende. Welke auto past bij mijn budget? Welke kleding moet ik (niet) dragen met mijn figuur?  Wat voor soort opleiding sluit aan op mijn capaciteiten? Wat wordt mijn volgende carrièrestap? Voor elke vraag, je kan het zo gek niet bedenken, zijn online antwoorden en enquêtes beschikbaar. Uiteraard ook als het om werk gaat.

Werkgerelateerde screenings en preselecties staan bekend om hun ver- en diepgaande  karakter. Zo zijn er vragenlijsten met soms hónderden ja/neevragen, open vragen, multiple choicevragen, reflectievragen en eliminatievragen. Daarnaast zijn er assessments op het gebied van typsnelheid, luisteren, rekenen, spellen, downloadvaardigheid, ruimtelijk inzicht en topografie. Als kandidaat onderga je dit alles; je bent namelijk van goede wil en wilt laten zien dat je gemotiveerd bent. Voor jou immers tien anderen. Vandaar ook je uitermate (en terechte) opgeluchte reactie bij goede scores, want je bent weer een stap dichter bij die droombaan!

 

Monsterlijke interventie

En dan is daar ineens het monster dat ‘klikgesprek’ heet. De Klik has entered the building. En dan word je naar huis gestuurd omdat het niet klikt. Huh? En met wie of wat het dan precies niet klikt en waarom niet, daar kom je nooit echt achter. Frustrerend! Aansluiting gemist? Kans verkeken. Ja, óók na een zeer uitgebreid en tijdrovend voortraject van CV en motivaties, telefonische screenings, online assessments, face to face-interviews, gesprekken bij opdrachtgevers, extra motivatiebrieven, voorbereidende vragenlijsten, VOG-aanvragen, spellingtests, voorbereidende gesprekken, oefeningen met rollenspellen, oefeningen met pitches, oefeningen met capaciteitentests…enzovoort. En dan zijn we er nog niet hè, want eenmaal voorbereid en geoefend (vaak in een race tegen de klok), dan komt de uitvoering on the spot nog. Er kan niets meer misgaan, toch? Wake up! Geen klik? Einde verhaal want De Klik has left the building.

Het goede nieuws is…dat er geen‘einde verhaal’ is zonder ‘wordt vervolgd’!
Facebook-liken, Tinder-naar-rechts-swipen, Instagram-double-tappen, Pinterest-repinnen en LinkedIn-vind-ik-interessants; je zou er een duimhernia aan overhouden. Want wat vinden we toch veel leuk met zijn allen. Online dan. Op internet presenteren we onszelf als onze eigen better halfs, ons meest optimale zelf, en we reageren uitermate gevat, ad rem en positief op anderen; of in elk geval neutraal. We willen zelf namelijk niet alleen gevónden worden, maar het liefst ook nog léúk gevonden worden. Vindbaarheid rondom onszelf creëren is dé reden achter onze digitale manifestatie. Immers, als je daar geen prijs op stelt, dan ga je gewoon met de gordijnen dicht achter de geraniums zitten en zeg je je internetabonnement op, of zoiets.

 

Swipe away!

Niet schieten is niet scoren (met dank aan Johan en Cupido). Maar gun die werkgerelateerde pijlen dan ook de kans om doel te treffen. Om van het klikgevoel geen moordkuil te maken, beveel ik van harte de Tinder-manier voor werkgevers aan.
De Tinder-succesformule: harde eisen, harde knock out-criteria, take it or leave it-mentaliteit. Like or Nope. Mutual like? It’s a match! Daarna: mogelijkheid tot nader (chat-)contact en de eigen keuze om verdere gegevens uit te wisselen en al dan niet af te spreken.

Jezelf Tinderen naar werk, wat levert dat op? Je zou het kunnen zien als een versnelde versie van het searchen naar geschikte jobs/profielen op jobboards. De kandidaat geeft aan wat hij/zij kan, wat hij/zij zoekt en wat dat moet opleveren, en de werkgever geeft aan wat de kandidaat moet kunnen en wat het’m waard is. Met als verdienmodel MCAH; Match-Click-Assess-Hire.

Job-Tinder (heeft iemand de naam Jinder al geclaimd trouwens?, bij deze!) als tool om het klikgesprek het podium te geven dat het officieus al inneemt…De Klik maakt immers deel uit van de blijvende cast en verdient dus meer dan een eervolle vermelding à la‘Nobody puts Baby in a corner’ (een van mijn favoriete filmquotes aller tijden, maar dat terzijde).
Terug naar de selectie-volgorde: na een match op harde criteria, is een klikmoment in de vorm van speeddate-casting een logische next step. Bij wederzijdse face to face-klik volgen de overige (inhoudelijke) en per stuk bekostigde tests, assessments en wat dies meer zij. Dit stappenplan zou wel eens heel veel (doorloop-)tijd, onbegrip en frustratie kunnen besparen bij zowel kandidaten, opdrachtgevers als bemiddelaars. Hallo, positive branding!

Ach, het is net als met nieuwe schoenen; online kunnen ze er perfect uitzien (oh, die zoete euforie van de vondst!) maar je weet pas of ze echt lekker zitten als je ze eenmaal draagt.
It’s a wrap? Dan daag ik werkgevers die het klikgesprek gelijk stellen aan ‘The End’ uit: pak je rol. De apps zijn er al. Wie durft? ‘And the nominees are…’

kc 2

(Klik op de afbeelding voor de You Tube-video!)

When you take me by the hand
Tell me I’m your loving man
When you give me all your love and do it
Babe, the very best you can

When I get to be in your arms
When we’re all all alone
When you whisper sweet in my ear
When you turn, turn me on

Oh, That’s the way, ah huh, ah huh, I like it, ah huh, ah huh
That’s the way, ah huh, ah huh, I like it, ah huh, ah huh
That’s the way, ah huh, ah huh, I like it, ah huh, ah huh
That’s the way, ah huh, ah huh, I like it, ah huh, ah huh

(Vrij naar KC and the Sunshine Band –  That’s the way I like it)

 

Over de Auteur

Deborah Deborah Pluijmaekers is Senior Recruiter bij Manpower. Niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces. Deborah is zelfverklaard taalnerd en kampt met een niet te stillen letterhonger. Daarnaast is zij dermate kandidaat-gedreven dat zij zich sinds het behalen van het examen Wft-basis, Financieel Adviseur mag noemen. Ook staat zij te boek als Black Belt Sourcing Specialist, SEU-gecertificeerd en onvoorzien (onbedoeld!!) schoenenverzamelaar...alles om vooruit te kunnen lopen op de arbeidsmarktontwikkelingen! Deborah deinst als senior financieel recruitment specialist niet terug voor een stilettorun om haar kandidaten op het podium te zetten. Rondje hardlopen (op daarvoor geschikt schoeisel, uiteraard)? Deborah staat open voor een gesprek.


71 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën