bart-simpson-google_agency-trainingVorige week schreef ik al over Google’s aanval op de vacaturemarkt. Afgelopen week op de Google Developers conference heeft men meer informatie vrij gegeven. Een aantal interessante punten uit de presentatie:

– Alleen voor Amerikanen (voorlopig)
– Alle functies, van hoog tot laag opgeleid
– Men werkt samen met vacaturebanken (voorlopig)
– Men voegt extra informatie toe op basis van andere Google diensten
– Men gebruikt AI om logische combinaties tussen banen te leggen

America First

Google hanteert een America first strategie. Dat is handig, want elk land is anders en van de VS hebben ze de meeste kennis. Dat is het makkelijkste om te doen. Eén taalgebied, één land. Ik vermoed dat dit echter snel genoeg naar andere landen komt.

Samenwerking

Voorlopig werkt men samen met Glassdoor, vacaturebanken, etc. Ik zeg voorlopig, niet Google. Maar je kan je niet indenken dat hier geen slim model achter zit. Uiteindelijk zal Google zelf ongetwijfeld via een pay per click model de vacatures ook direct gaan plaatsen.

Alle functies, AI & extra informatie

Men pakt alle functies meteen mee. Van winkelbediende tot software engineer.

AI zorgt dat als je winkelbediende, winkel verkoper en winkelmedewerker intikt je dezelfde functies krijgt. Google’s AI snapt dat.

Google geeft aan hoeveel reistijd je hebt, op basis van je thuislocatie dit velen ooit in Google Maps hebben ingevoerd. Of anders vanaf je huidige locatie met GPS. En zo kan men meer toevoegen.

Conclusie

Google wordt een serieuze speler in de vacaturemarkt. Indeed gaat het heel zwaar krijgen komend jaar. De jobboards, die het al lastig hadden, zullen het nog lastiger gaan krijgen. Want die ‘fijne samenwerking’ is een wolf in schaapskleren. Dat ziet iedereen van mijlenver aankomen toch?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


401 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën