googlelabsIn dit artikel deelt Google’s directeur HR the geheimen voor hun aanname beleid. Het is niet heel diepgaand, met alle details en insights, maar er zitten wel een paar hele leuke quotes in die ik jullie niet wil onthouden.

Lazso Bock geeft aan dat Google zijn succes maar aan één ding te danken heeft: de mensen.

Dat klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar bij Google menen ze het serieus. Mensen maken het verschil en dus zijn er een aantal aspecten die je dan moet doen. Zaken die ik bij de meeste bedrijven mis.

  • we underpin our people practices with real science and data.
  • We give our people tremendous freedom.
  • We use science to figure out what makes teams work.

Met een paar duizend hires op meer dan 2.000.000 sollicitaties is het makkelijk om ‘grote stappen, snel thuis’ te doen. En dat is dus precies wat Google niet doet.

Google, Bock says, has actually built a sophisticated infrastructure that results in every application getting consideration–and the company even has a team to review applicants who’ve been rejected from the regular process, just to give a second look in case someone potentially valuable has been missed.

In andere woorden: als je wordt afgewezen krijg je een tweede kans door een ander team die er anders naar kijkt. Het afwijzen van een talent is net zo erg als het aannemen van de verkeerde. 

Wat opvalt in het verhaal is dat ze bij Google eigenlijk een eenvoudig uitgangspunt hebben.

Als je je persoon niet kan vertrouwen, neem je de verkeerde mensen aan. Verander dan je hiring proces.

Gebruik data en wetenschap om tot goede resultaten te komen. Het is opvallend hoeveel organisaties nog vertrouwen op CV’s en gesprekken, waarvan de wetenschap in beide, mild gezegd, weinig voorspellende waarde heeft gevonden.

Team

Ook over goede team samenstellingen is het nodige bekend, en komt steeds meer naar buiten, maar toch kijken we vaak eerst naar de persoon, niet naar de persoon in het team. Dat kan natuurlijk zowel met hiring beleid als met intern doorschuiven.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


156 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën