Google Jobs API

Door Bas van de Haterd op 09-03-2017 11:17.

googlelabsIn Nederland is er nog bijna niets van bekend, maar enkele maanden geleden is er een zeer belangrijke aankondiging gekomen vanuit Google. Google heeft een ‘machine learning jobs api’ gelanceerd, gericht op jobboards, ATS’en en carrièresites. Voordat je nu denkt: waarom zou ik vacatures van anderen willen: het gaat hier niet per definitie om een API voor de zoekresultaten, maar het is een matching API zogezegd. Deze technologie moet beter in staat zijn om kandidaten de juiste vacatures voor te schotelen en om de match te maken tussen kandidaat en vacatures

Machine learning

Voor het geval dat niet iedereen weet wat Machine Learning is, heel kort een uitleg. Machine learning gaat niet uit van de standaard programmeer variant als A dan B. Het is niet dat alles vooraf bedacht moet worden door mensen. Er is een basis en vervolgens leert het systeem verder, net als mensen.

Een extreem simpel (en versimpeld) voorbeeld. Stel je doet een zoekopdracht op je website vol met vacatures naar verkoop. Je algoritme achter die zoekopdracht heeft als vorm: als het in de titel staat is het het belangrijkste, als het in de tekst voorkomt is het ook belangrijk en hoe vaker het woord in de tekst staat, des te hoger moet de vacature in de resultaten komen. Dat is ‘standaard programmeren’. Voor iedereen hetzelfde en altijd hetzelfde resultaat. Bij Machine Learning krijg je de eerste keer 10 vacatures terug en vervolgens klikken meer mensen op vacature 3. Ook solliciteren er meer mensen op die vacature. Het algoritme bekijkt dan zelf de verschillenden tussen 3 en de eerste twee en past op basis van de verschillen het algoritme aan de gebruikers aan.

De bedenker hoeft dus niet meer alles te bedenken, maar vanuit de gebruikers gaat het systeem zich aanpassen op basis van zaken waar geen mens misschien aan gedacht zou hebben.

Google Jobs API

Wat doet de Google Jobs API dan? Het artikel van CareerxRoads vond ik persoonlijk het duidelijkste dit uitleggen. Voor wie de informatie van de bron (google zelf) wil: dit is de algemene uitleg, dit is de iets technischere uitleg.

Google leest de vacatures en breekt deze op in stukjes. Hiervoor heeft men een 3 laags ontology gemaakt.

  • De eerste laag zijn 30 families (denk aan financieel, commercieel, medisch, onderwijs, etc).
  • De tweede laag bestaat uit 1100 groepen. Denk aan verpleegkundigen, docenten, administrateurs, account managers
  • De derde laag bestaat uit 250.000 beroepen (denk aan spoedeisende hulp verpleger, wiskunde leraar, Software engeineer

Binnen die derde laag zitten zo’n 50.000 soft en hard skills, met relaties. Waarbij op basis van de skills gekeken wordt ook naar de functie. Dus Javascript en CSS hebben een relatie met front end engineers, die ook iets van design moeten weten.

jobs-api-1

Het bovenstaande plaatje geeft alles goed weer. Echter, belangrijk hierin is om ons te realiseren dat dit de BASIS is en op basis van machine learning elke dag het systeem beter wordt. Dat wat mensen nu doen, matchen, en denken te kunnen, zelfs vaak met de beperkte kennis van de materie, kan Google Jobs in de toekomst net zo goed of beter. Google Jobs heeft namelijk geen vooroordeel dat een bepaalde term wel of niet hetzelfde betekend als een andere term. Google Jobs kijkt hoe vaak die termen overeen komen.

Zwakte

Er zit in het systeem nog steeds één grote zwakte, het gaat uit van CV’s en vacatureteksten. Zelf heb ik nog steeds mijn twijfels bij de vraag of een CV wel de beste selectiemethode is. Zelf zou ik meer naar skills willen kijken, op basis van (game based) assessments.

Toekomst

Een voorspelling wat de Jobs API gaat doen in de toekomst? Ik durf er nog niet aan. Ik zie zeker wel kansen. In de reïntegratie bijvoorbeeld. Upload je CV en match het met alle vacatures. Zo zijn er nog wel meer kansen, maar hoe het precies gaat uitpakken, ik weet het niet. Dat er veel mogelijkheden liggen, dat weet ik wel. En doorgaans zijn de dingen waarvan je niet meteen kan zien wat de impact is, de zaken die de meeste impact in de markt gaan hebben.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


279 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën