BekersHet rijk is de populairste werkgever van het moment, zo meldt Intelligence Group in haar bericht. Voor het eerst in de 14 jaar dat het onderzoek loopt staat het Rijk op plek 1, gevolgd dit jaar door Shell (de winnaar van vorig jaar) en de Rabobank.

Het onderzoek is uitgevoerd voordat bekend werd dat Shell al decennia lang de klimaatpolitiek frustreert, hoewel je je natuurlijk kan afvragen of mensen die dit belangrijk vinden überhaupt ooit voor Shell zou willen werken.

Teken aan de wand?

Is het feit dat het Rijk de belangrijkste werkgever is een teken aan de wand? Is het de zoektocht naar zekerheid in onzekere tijden? De overheid doet het met de belastingdienst en de politie in de top 10 erg goed. Waarbij opvallend genoeg beide slechts beperkt effect hebben gehad (1 en 3 plaatsen daling) van de enorme media aandacht rondom alle problemen.

Opvallende stijgers

FrieslandCampina is 144 plaatsen gestegen op de ranglijst en staat nu op plek 25. Daarmee plukt deze organisatie duidelijk de vruchten van haar inspanningen om de zichtbaarheid te vergroten. Coolblue is ook enorm gestegen, met 86 plekken naar positie 17, een gevolg van de duidelijkere positionering als werkgever, niet enkel als webshop. Unilever is gestegen van plek 15 naar plek 10 en ook opvallend is de stijging van Van der Valk hotels van positie 43 naar 20.

Ook het ministerie van Justitie en veiligheid, ook niet altijd even positief in het nieuws de laatste jaren, kent een sterke stijging als aantrekkelijke werkgever. Van plek 29 naar 19.

Opvallende dalers

Microsoft, KPN en Schiphol zijn alle drie uit de top 25 gevallen. Vooral Microsoft en KPN, toch jaren een top 10 werkgever, geven een verandering van de tijden aan. Beide hebben het zwaar. Veel innovatieve mensen hebben hun twijfels of Microsoft nog wel mee kan in de wereld van Google, Facebook en Apple. KPN staat vooral bekend om de reorganisaties waar mensen uit moeten lijkt het wel, meer dan een werkgever die ook mensen zoekt.

Conclusie

In onzekere tijden lijken mensen toch vooral weer zekerheid te zoeken. Grote opschudding en onzekerheid doet het ene bedrijf (KPN) meer dan het ander (Belastingdienst). Verder helpt communiceren over jezelf als werkgever. Mensen moeten wel als zodanig aan je denken. Iets dat Coolblue en FrieslandCampina de laatste tijd hebben bewezen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


99 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën