catalinaIn aanloop naar HR Tech World in Londen op 21 en 22 maart heb ik het genoegen enkele sprekers te interviewen. De eerste in deze serie: Catalina Schveninger, global head of resourcing & employer branding bij Vodafone.

Om meteen met de deur in huis te vallen: Catalina, als wereldwijd hoofd employer branding, bestaat er wel zoiets als een wereldwijd employer brand? Of is een wereldwijd merk op EB gebied eigenlijk een collectie van nationale Employer brands en nationale culturen?

Het korte antwoord is: het is mogelijk om een wereldwijd employer brand te hebben met lokale toevoegingen en uitvoeringen. Het uitgebreidere antwoord op deze vraag, vanuit Vodafone perspectief, is dat wij sterk geloven in ‘een organisatie, lokale roots’. We zijn waarschijnlijk een van de  meest decentrale centrale bedrijven ter wereld, met alle acquisities die we door de jaren heen gedaan hebben. Toen de EVP (Employer Value Proposition) is geboden (let op, we hebben deze niet gemaakt) is dit gedaan vanuit collega’s van 26 landen waarin we actief zijn. Die hebben allemaal beschreven hoe het was om voor Vodafone te werken en daaruit hebben we de gemeenschappelijke thema’s gehaald. Hoewel de tag line en de punten wereldwijd gelijk zijn, is de invulling en uitvoering heel lokaal.  Zo gebruiken ze in Turkije cartoons om het werken bij Vodafone verhaal te vertellen, maar niet in Nederland of Engeland. Respect voor de lokale bedrijfscultuur en geschiedenis is iets waar we geen compromissen in accepteren bij Vodafone. Dat respect moet er zijn. 

Een persoonlijke vraag. Veel kandidaten geven in onderzoeken aan dat er nauwelijks verschil te merken is tussen verschillende bedrijven, zeker directe concurrenten. Jij bent zelf overgestapt van T-Mobile naar Vodafone. Kan je vertellen hoe anders de organisaties zijn?

Alle organisaties willen geweldige werkgevers zijn, maar veel organisaties vallen in de valkuil om een werkgeversmerk te fabriceren. Het merk dat men wil zijn en dat via een marketing campagne naar buiten komt. Echte EVP’s zijn authentiek en worden geleefd. Jeff Bezos (Amazon CEO) zegt het altijd geweldig als hij stelt “je merk is wat mensen zeggen als je de deur uit bent”. Als werknemer van twee grote telco’s, in dezelfde industrie, met hetzelfde niveau van talent en beide zeer gefocussed op klanten is mijn ervaring dat het twee totaal andere culturen heeft. Andere agenda’s als het om talent gaat en andere manieren van werken. Ze gaven me een totaal ander gevoel, zowel als sollicitant als als werknemer. 

Een hele andere vraag. Waar haal jij als expert je kennis vandaan? Hoe blijf je up-to-date in dit vakgebied. 

Ik ben van nature heel nieuwsgierig en ik lees zowel veel onderzoek als dat ik naar andere organisaties kijk. Mijn gelijken in de industrie inspireren me, mijn team vol met jonge mensen geven me veel inspiratie en mijn kinderen, echte digital natives die mijn werk pas zijn gaan begrijpen toen er op YouTube een video van één van mijn lezingen stond. Van hen leer ik hoe je digitaal op een nuttige manier in het werk embed. 

Je verhaal op HR Tech in Londen gaat over het systematisch reduceren van de onbewuste vooroordelen in recruitment en daarmee diversiteit stimuleren. Een ongelofelijk belangrijk en interessant onderwerp als je het mij vraagt. Hoe heb je dit gedaan?

Na heel uitgebreid onderzoek bleek er geen ‘silver bullet’ te zijn om onbewuste vooroordelen te reduceren. Er is een gestructureerde aanpak voor nodig. Een combinatie van training, verandering van het recruitment proces en tot in detail kijken naar de data. We hebben vele varianten getest en sommige werkten en velen niet. Welke dat waren ga ik delen op HR Tech. 

Tot slot, je bent een analytics fan. Wat is het cijfer waar jij het meest trots op bent dat je met je team hebt bereikt bij Vodafone?

De Candidate Experience NPS score ben ik het meest trots op. Kandidaten zijn ook klanten en ze moeten het gevoel hebben dat op elk moment in het proces als zodanig behandeld worden. Zeker als we ze geen aanbod doen. Kandidaten tot ambassadeurs omvormen klinkt misschien als een cliché, maar op het moment dat we dit kwantificeren en omturnen naar het feit dat ze als consument ook het merk overwegen heb je ineens een hele goede business case voor kwalitatief goede recruitment. 

 Catalina is één van de vele sprekers op HR Tech World in Londen op 21 en 22 maart.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


145 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën