Screen Shot 2017-01-16 at 15.51.36Enkele jaren geleden schreef ik in de white-paper ‘recruitmentsite van de toekomst‘ al dat we in de toekomst gaan naar ‘gepersonaliseerde vacatureteksten’. Op basis van je online gedrag passen de teksten zich aan je profiel aan. Kleine subtiele aanpassingen in de tekst, woordkeus, nadruk, etc. Alles dat nodig is om je het gevoel te geven dat het beter bij je past, gewoon omdat er ‘teveel’ bij elke organisatie en elke functie hoort om alles erin te verwerken. Die keuzes maakt elke schrijver van een tekst nu al, alleen nu voor iedereen dezelfde. Kaliber heeft voor OGD een eerste variant hierop gemaakt. Een variant waarbij je zelf je vacaturetekst maakt, als campagne. Jij kiest wie je bent (uit een groot deel vooraf gedefinieerde opties) en de tekst past zich aan en gooit er ook nog een passend gifje bij. Een leuk concept, dat vooral natuurlijk tot doel heeft om aan te geven dat je baan onderdeel moet zijn van je leven. Daarom ook ‘je baan is meer dan werk’ URL voor de campagne.

Hoe werkt het?

Het concept is eigenlijk dodelijk eenvoudig. Je kiest op https://jebaanismeerdanwerk.nl een aantal facetten voor je vacaturetitel. Zoals ik koos voor ‘fanatieke metalhead’ en ‘comic geek’ die houdt van ‘werken in badjas’ en ook graag complexe netwerken ontwerpt voor 36 uur per week. Voor de goede orde, 2 dingen hiervan zijn niet op mij van toepassing (de laatste 2 wel te verstaan). Het resultaat is als volgt.

Screen Shot 2017-01-16 at 15.55.48

Een plaatje dat er bij past (het zijn geanimeerde gifjes die bewegen en elkaar opvolgen. Met een tekst waarin de de gekozen onderwerpen ook terug komen.

Screen Shot 2017-01-16 at 16.09.18

Solliciteren

Het solliciteren kan gewoon via deze site. Slim. Geen lastige systemen die ineens de hele ervaring weg laten vallen. Gewoon bam, simpel formulier. Importeer Linkedin werkt. En leuk detail, als Comic geek mag ik ook mijn favoriete Marvel karakter toevoegen…. Wolverine?

Screen Shot 2017-01-16 at 16.10.52

Klik en klaar

Ik had foutmeldingen verwacht toen ik geen CV of iets erbij voegde, maar… nee hoor. Ik ben meteen klaar. Zo snel, simpel en eenvoudig heb ik nog nooit gesolliciteerd (ook niet met het testen van al die honderden sites).

Screen Shot 2017-01-16 at 16.12.22

Conclusie

Het concept is heel simpel. Misschien bijna te eenvoudig, maar daarin zit ook de kracht. Het is een campagne, geen recruitmentsite. Er staan verhalen op van medewerkers, maar niets over de procedure of de arbeidsvoorwaarden. Dat had er bij gemogen, maar aangezien het een campagne site is beschouw ik dat niet als een groot gemis.

Het concept is leuk en vernieuwend, in al haar eenvoud. De functie is het belangrijkste van de sollicitatie, daar een campagne omheen bouwen zie je niet zo vaak.

Fantastisch vind ik dat er is nagedacht over de kleinste details, zoals ‘je mag je CV, maar ook een gifje van je favoriete Marvel karakter toevoegen’.

Je ziet (voor zover ik dat kan zien) dat bij de onderwerpen echt mensen die snappen waar ze het over hebben betrokken zijn. Marvel en DC bij de comic liefhebbers. Overal zie je dat er aandacht aan de details is besteed.

Ook heerlijk dat de ervaring volledig is doorgetrokken. Simpel, eenvoudig, ook het solliciteren. Niet moeilijk doen. Geen systemen aanroepen. Niet ineens naar een andere website.

Misschien niet de meest technologisch geavanceerde site die ik ooit heb gezien. Misschien niet het hypermoderne ‘wij zijn hip en happening’ als organisatie look-en-feel. Maar het geeft mij een gevoel van oprechtheid en eenvoud die ik kan waarderen.

De eerste campagne van 2017 die ik onder ogen legt de lat in ieder geval op een behoorlijk niveau.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


421 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën