bounce-rateJe bounce ratio, oftewel, het aantal bezoekers dat je website op dezelfde site verlaat als dat hij of zij is binnen gekomen. Als die heel hoog is, doe je iets verkeerd. Tenminste, dat is de algemene gedachte. Toch zijn er veel nuances op dit gebied, mede afhankelijk van hoe je het daadwerkelijk meet. Iets waar de meeste recruiters (die verantwoordelijk zijn voor hun eigen werkenbij-site) niet mee bezig zijn, maar wel mee bezig zouden moeten zijn. Bij deze een aantal vragen, tips en suggesties rondom je bounce ratio.

Hoe meet je je bounce ratio?

De eerste vraag die je moet kunnen beantwoorden is hoe je bounce ratio gemeten wordt. Een paar voorbeelden hoe verschillende meetmethoden tot hele andere conclusies kunnen of moeten leiden.

Je kan een bounce definiëren als iemand die op dezelfde pagina je site verlaat. Maar er zijn ook partijen die iemand geen bounce meer noemen als deze langer dan… 20 seconden op de pagina is geweest. Bijvoorbeeld de tijd die nodig is om een vacature te lezen. Er zijn ook analisten die scrollen (dus verder lezen) als een actie zien vergelijkbaar met klikken en dus iemand geen bounce meer noemen. Allemaal belangrijke aspecten om te weten voor je tot een conclusie komt.

Voorbeeld

Een concreet voorbeeld. Stel je bekijkt de bounce ratio op je vacatures detailpagina’s. Dus niet je hele site, maar je vacatures. Dan is het belangrijk om te weten of iemand wel of niet de hele vacature leest. Dat kan je doen door te kijken naar de tijd die er gemiddeld voor nodig is een vacature te lezen of de vraag of iemand naar beneden scrolt als de vacature niet op het scherm past.

Grote kans dat je bounce ratio al extreem daalt als je de meetmethode anders instelt. Maar stel dat je deze nog steeds te hoog vindt. Dan is het een idee om te testen of onder de vacature ‘gerelateerde vacatures’ kunnen helpen. Ook kan je een alert service aanbieden naast je solliciteerknop. Solliciteer of is dit nu niet de juiste vacature, misschien hebben we er binnenkort wel één voor je.

Een ander voorbeeld

Stel je vind je bounce ratio op je homepage erg hoog. Dan is wederom de vraag: doen je bezoekers wel iets (hoe lang zijn ze er en scrollen ze) of niet. Als ze echt allemaal meteen vertrekken zijn er weer een aantal opties. Ik zou eens kijken hoe ze op je site komen, bijvoorbeeld mobiel, en of je site wel goed geschikt is voor mobiel. Anders zou ik eens serieus naar het design kijken, de snelheid onafhankelijk laten meten en kijken naar de vraag: wat doen degene die wel verder gaan en kunnen we dit die anderen makkelijker aanbieden. Vaak is een eenvoudige oplossing: haal je vacature zoekmachine naar boven.

Als ze wel scrollen of wel lezen is het een ander verhaal. Wat lezen ze dan? Waarom klikken ze niet door? Biedt je de vacatures wel duidelijk genoeg aan? Is het wel duidelijk hoe ze over de site heen moeten?

Conclusie

Er is niet zoiets als ‘een bounce ratio’. Hoe je het meet en op welke pagina geven hele andere opties om je bezoekers te helpen. Het begint echter met te weten hoe de bounce ration gemeten wordt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


330 views | Reageer (0 reacties)