Dat moet vanwege privacy

Door Bas van de Haterd op 08-12-2016 12:07.

identiteitsauditorOnvriendelijke kandidaat ervaringen, die zouden moeten vanwege privacy richtlijnen. Ik ben één van de grote privacy klojo’s die er is als het om recruitment gaat. Niet voor niets onderzoek ik met Digitaal-Werven jaarlijk de privacy statements en schrik ik me elk jaar weer een hoedje. Het is slecht geregeld met privacy, maar let op: veel slechte processen hoeven echt niet vanwege privacy.

Een registratie optie is niet nodig, nooit. Niet voor een sollicitatie, niet voor een e-mail alert. Ook niet als je deze wilt automatiseren. Dat kan ook kandidaat vriendelijk opgelost worden.

E-mail alert

Een vacature alert service. Dus je hebt op je website even geen geschikte vacature, de kandidaat laat zijn of haar mail adres achter om als er wel weer een vacature (in het vakgebied) is een e-mail te krijgen.

Ja, je moet zorgen dat de kandidaat zich met 1 klik kan uitschrijven.

Nee, daar hoef je niet eerst een ‘maak een account aan’ scherm voor te zetten.

Er zijn twee simpele oplossingen. Ten eerste: je schrijft mensen in en uit op e-mail adres. Vind je dat te gevaarlijk omdat mensen dan anderen zouden kunnen uitschrijven (wat ik niet zie waarom dat een risico is), dan kan je er een random wachtwoord aan toekennen. Dan kan je die laten opvragen en naar het desbetreffende mail adres sturen.

Simpele kandidaat vriendelijke oplossingen die een ‘account aanmaak proces’ ondervangen.

Solliciteren

Er zijn partijen die vinden dat je ook je sollicitatie digitaal moet kunnen managen. Dat kan, of het veel toevoegt laat ik in het midden. Wederom: begin niet met het aanmaken van een account. Dat kan je ook op de achtergrond doen. Al dan niet met een toegekend wachtwoord dat je mailt.

Als je systeem (lees Taleo) dat per se vraagt, is ook daar inmiddels een manier omheen gebouwd. Textkernel heeft een geweldige tool gebouwd waarbij het mogelijk is om zelfs met Taleo een niet heel dramatische ervaring te bieden. Ik schreef hier al eerder deze blog over.

Privacy vs usability

Ja, ik vind dat we de privacy van onze kandidaten moeten respecteren. Veel meer nog dan we het nu doen. Maar nee, dat hoeft niet ten koste te gaan van de usability. Als je bouwer dat niet begrijpt, zoek een andere bouwer. Privacy is een excuus voor slechte usability, geen reden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


96 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën