apestaartje1De onderwerpregel van je e-mail communicatie is één van die zeer ondergeschoven kindjes in de recruitmentwereld die heel erg veel verschil kunnen maken. Natuurlijk maken we elke e-mail communicatie 100% persoonlijk, toch? Maar we doen ook nog meer dan genoeg massa mailingen, zoveel is ook wel duidelijk. In beide gevallen moet je veel aandacht besteden aan de onderwerp regel. Die bepaalt in grote mate of een kandidaat je e-mail überhaupt opent.

Op het blog van Social Talent schreef Beamery (die ik eerder noemde als HR Tech Start-up to watch) een artikel op basis van de data van hun vele klanten over wat wel en niet werkt als e-mail onderwerp regel. De vijf verbeterpunten.

1. Personaliseer waar mogelijk

Personaliseer waar mogelijk. Dus gebruik de naam in het onderwerp. Zelf heb ik hier overigens gemengde resultaten mee geboekt in mijn communicatie naar recruiters toe. Je kan ook iemands school of opleiding (bij graduates) of zelfs huidige organisatie toevoegen. Als iemand mij als net afgestudeerde had willen hebben zou een e-mail er dan uit kunnen zien als: Bas, van Avans Hogeschool naar Intelligence Group?

Impact volgens Beamery: +26% open rate

2. Noem een gemeenschappelijke connectie

De kandidaat kent je vaak niet persoonlijk. Voor mij is het in e-mails (nu ben ik geen kandidaat, dus ik open ze altijd wel) belangrijk dat mensen aangeven wat de gemeenschappelijke connectie is. Bij kandidaten kan een gemeenschappelijke connectie handig zijn aan te geven in de onderwerp regel. Dus introductie via Bas. Hierbij moet je natuurlijk wel weten of de naam die je noemt het eens is het met noemen van zijn/haar naam.

Impact volgens Beamery: +27% open rate

3. Kort en krachtig

Hoe korter het onderwerp, des te hoger de kans dat het geopend wordt. Dit zijn de cijfers volgens het artikel:

4–15 karakters: 15.2% open; 3.1% click

16–27 karakters: 11.6% open; 3.8% click

28–39 karakters: 12.2% open; 4% click

40–50 karakters: 11.9% open; 2.8% click

51+ karakters: 10.4% open; 1.8% click

4. Creëer urgentie

Urgentie is altijd goed. Dat merk ik ook rondom het Digitaal-Werven Event. Onderwerpregels met ‘nog twee weken’ of ‘laatste kans’ worden meer geopend. Dus als recruiter kan je dingen gebruiken als: je kan vandaag nog solliciteren op (bij een massa mailing) of ‘heb je deze week nog tijd voor een gesprek?’

5. Stel een vraag

Een van de belangrijkste zaken die een recruiter vaak vergeet in de eerste communicatie is vragen stellen. Zelf heb ik veel positieve ervaringen met het stellen van vragen in een eerste Linkedin contact. Vragen als ‘sta je eigenlijk open voor een nieuwe positie?’ in de tekst. Beamery stelt dat het stellen van een vraag ook goed werkt in de onderwerp regel en dat klinkt heel plausibel.

Je kan ook beginnen met vragen: Hoe ben je betrokken geweest bij project ….? Of Mag ik je iets vragen over project ….

De onderwerpregel lijkt maar een paar woorden, maar voor een kandidaat kan het de doodsteek zijn om niet met je verder te gaan nog voor je in gesprek bent.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


237 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën