facebook01Afgelopen week werd bekend dat Facebook is gaan experimenteren met vacatures op je Facebook company page. Eerder rapporteerde wij vanuit Digitaal-Werven al dat er in Nederland nog weinig gedaan word met vacature secties op Facebook pagina’s. Dat zou dus in 2017 wel eens heel snel kunnen veranderen. Momenteel heeft slechts 12% van alle Nederlandse organisaties een pagina met een ‘jobs’ sectie, dat zal met deze ‘native’ vorm van Facebook wel eens heel erg snel heel erg kunnen veranderen. Sterker nog, dit zou wel eens een frontale aanval op LinkedIN kunnen worden die Facebook gaat winnen. Voor je nu denkt: dat valt wel mee… er speelt namelijk meer, bij LinkedIN, waardoor deze timing zo goed is.

Facebook Jobs

Facebook geeft nu de mogelijkheid om als banen aan te merken. Men heeft daar nu ook een aparte sollicitatie-mogelijkheid bij gemaakt waardoor mensen zoals bij LinkedIn straks in één keer kunnen solliciteren. Een soort Apply with Facebook, waarbij je natuurlijk je CV informatie een keer bij Facebook moet stallen, maar daarna heeft Facebook die. Daarna krijg je dus een apply with Facebook, maar alleen op vacatures op Facebook.

Facebook heeft daarnaast natuurlijk extreem goede targeting mogelijkheden. Meer dan LinkedIN weten ze alles van je sociale profiel en kunnen ze perfect advertenties presenteren aan mensen die daar bij passen. Daarnaast heeft Facebook eventueel ook genoeg informatie om de karakterprofielen mee te leveren. Er zijn al partijen die assessments doen voor mensen die bereid zijn hun data open te zetten, maar dat is echte toekomstmuziek waar Facebook nog niet over praat.

LinkedIN en Microsoft

Zoals dit artikel op Recruiting Daily op het eind heel goed omshrijft heeft Microsoft duidelijk andere plannen. Die zijn bezig om hun office suite helemaal aan te passen en zo goed als zeker gaat LinkedIN, dat ze hebben overgenomen, daar ook een rol in spelen. Dan gaat LinkedIN zich dus meer richten op ‘interne netwerken’ en ‘sociale media binnen de organisatie’ dan op het recruitment stuk. Als de focus van LinkedIN veranderd, waar sterke aanwijzingen voor zijn, kan Facebook heel snel in dit gat springen.

Facebook de nieuwe LinkedIN?

Ik ben nog sceptisch, want ik kan me ook niet indenken dat Microsoft de kip met de gouden eieren, recruitment, heel snel zal slachten. Aan de andere kant heeft Microsoft in het verleden meer dan voldoende niet al te slimme besluiten genomen en vooral zaken die op de niet direct, maar indirect gevolgen hadden voor de business. Niet investeren in nieuwe tooling en optimalisatie is in deze markt al heel snel dodelijk. Microsoft lijkt te focus te verleggen, dus het zou Facebook wel eens serieuze kansen kunnen bieden.

Facebook is in een ideale positie. Het heeft een grotere basis qua gebruikers. Ja, het is nu minder werk gerelateerd als Facebook, maar uiteindelijk kan dat snel veranderen. Als Facebook een goede gebruikerservaring gaat bieden voor sollicitanten zullen weinig mensen er moeite mee hebben.

Qua adverteren is Facebook vele malen beter geschikt om de juiste kandidaat te vinden. Alleen kan je er niet sourcen.

Momenteel komen de CV’s nog via Messenger binnen en is de workflow nog niet te scheiden van normale vragen, dus komen ze in de meeste gevallen bij marketing binnen. Daar zal Facebook snel iets aan moeten doen. Daarnaast zullen ze ATS integratie moeten gaan verzorgen, maar dat is niet heel problematisch. Er zijn nu al verschillende apps die het aanbieden, dus dat kan Facebook zelf ook makkelijk regelen.

Ik ga het in de gaten houden. Facebook Jobs zou wel eens ‘the next big thing’ kunnen worden als het binnen Facebook voldoende focus krijgt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


528 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën