hetechOp HR Tech World in Parijs presenteerde Schneider Electric hun case van hun wereldwijde studenten wedstrijd Go Green in the City.

Toen het in 2011 begon was het niet direct een succes. Met slechts 450 deelnemers uit 7 landen kon het niet echt een wereldwijd student recruitment programma worden genoemd. In 2016 deden wereldwijd 16.000 studenten mee, maar belangrijker nog, het programma is zo aangepast dat er inmiddels zelfs een patent is aangevraagd.

Een aantal key facetten van het programma

  • teams moeten minimaal 1 vrouw hebben om diversiteit te promoten, zeker in een technisch bedrijf als Schneider
  • doel is nadenken over energie management en een carrière in energie management
  • doel was nooit veel mensen aan te nemen, er zijn door de jaren heen 45 mensen aangenomen
  • 25 teams mogen naar Parijs. In 2016 is dit teruggebracht naar 12, om het exclusiever te maken
  • De winnaars mogen ‘de wereld rond’. Ze mogen naar 2 locaties van Schneider in de wereld waar ze een week rondgeleid worden en ook wat vrije tijd hebben uiteraard.

Vroeger konden studenten een algemeen idee indienen over energiemanagement. Nu krijgen ze ook de kans mee te denken aan een concrete business case. Dat levert nog veel meer interessante informatie op en hele creatieve oplossingen vanuit de hele wereld. De IP afdeling kijkt naar deze concepten en onderzoek momenteel een aantal voor patent mogelijkheden en bij 1 is er zelfs al patent aangevraagd.

Conclusie

De Go Green in the City challenge is een interessant concept, niet alleen vanuit reruitment, maar ook vanuit business perspectief. Het feit dat het doel niet is om zoveel mogelijk studenten aan te trekken geeft het waarschijnlijk de kracht om juist op de inhoud te focussen. Een mooi voorbeeld van internationale campus recruitment activiteiten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


53 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën