hetechOp HR Tech World in Parijs presenteerde Schneider Electric hun case van hun wereldwijde studenten wedstrijd Go Green in the City.

Toen het in 2011 begon was het niet direct een succes. Met slechts 450 deelnemers uit 7 landen kon het niet echt een wereldwijd student recruitment programma worden genoemd. In 2016 deden wereldwijd 16.000 studenten mee, maar belangrijker nog, het programma is zo aangepast dat er inmiddels zelfs een patent is aangevraagd.

Een aantal key facetten van het programma

  • teams moeten minimaal 1 vrouw hebben om diversiteit te promoten, zeker in een technisch bedrijf als Schneider
  • doel is nadenken over energie management en een carrière in energie management
  • doel was nooit veel mensen aan te nemen, er zijn door de jaren heen 45 mensen aangenomen
  • 25 teams mogen naar Parijs. In 2016 is dit teruggebracht naar 12, om het exclusiever te maken
  • De winnaars mogen ‘de wereld rond’. Ze mogen naar 2 locaties van Schneider in de wereld waar ze een week rondgeleid worden en ook wat vrije tijd hebben uiteraard.

Vroeger konden studenten een algemeen idee indienen over energiemanagement. Nu krijgen ze ook de kans mee te denken aan een concrete business case. Dat levert nog veel meer interessante informatie op en hele creatieve oplossingen vanuit de hele wereld. De IP afdeling kijkt naar deze concepten en onderzoek momenteel een aantal voor patent mogelijkheden en bij 1 is er zelfs al patent aangevraagd.

Conclusie

De Go Green in the City challenge is een interessant concept, niet alleen vanuit reruitment, maar ook vanuit business perspectief. Het feit dat het doel niet is om zoveel mogelijk studenten aan te trekken geeft het waarschijnlijk de kracht om juist op de inhoud te focussen. Een mooi voorbeeld van internationale campus recruitment activiteiten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


114 views | Reageer (0 reacties)