stopwatchDe communicatie over de termijn waarop sollicitanten een reactie mogen verwachten is toegenomen. Ook is de communicatie redelijk consistent, zo blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven. Steeds meer organisaties noemt een concrete reactietermijn, hoewel het aantal nog steeds onder de 50% zit. De overgrote meerderheid, 75%, haalt deze termijn ook.

Concreet aantal dagen of weken

Minder dan de helft van alle bedrijven noemt een concrete reactietermijn voor de inhoudelijke reactie in dagen, weken of een specifieke datum bij een vacature. Dit kan op de website, in de algemene sollicitatie-procedure, bij de individuele vacature of in een automatische bevestiging. Meer dan de helft zegt niets of komt niet verder dan ‘snel’ of ‘spoedig’.

communicatie-over-reactietermijn

De trend is wel heel duidelijk. In 2013 was dit nog maar 10%, dus in vier jaar tijd is deze open communicatie meer dan verviervoudigd. Toch is het nog steeds minder dan de helft, er is hier dus nog veel te verbeteren.

Consequente communicatie

Vaak staat er zowel op de website als in de automatische bevestiging een reactietermijn. De vraag is: komt deze overeen. Dat lijkt logisch, maar in een kwart van de gevallen is dat niet zo.

consistente-communicatie

Bij 22% van de onderzochte bedrijven was de ene termijn concreet en de ander vaag. Bij 3% van de organisaties werd zelfs een concreet ander aantal dagen of weken genoemd. Heel slordig.

Doe je eigen belofte gestand

De grote vraag is dan: doen organisaties hun eigen belofte gestand? Het antwoord is: de meeste wel. 76% haalt hun eigen termijn, maar een kwart dus niet.

reactietermijn

Snelheid van de reactie

We hebben ook in absolute zin gekeken naar de snelheid van de reacties. Dus naast de belofte. Hierbij zien we dat van de bedrijven DIE reageren (let op, een groot deel reageert ook niet) reageert bijna 2/3 binnen een week. 21% van de organisaties die reageren doet er meer dan 2 weken over, waarbij ongeveer de helft dit wel vooraf heeft aangekondigd in de reactietermijn. Meer dan twee weken is lang, maar als je dat als sollicitant weet is het minder erg dan je afvragen of je nog wel een reactie krijgt.

reactiesnelheid-op-sollicitaties

Digitaal-Werven

De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


69 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën