identiteitsauditorDe privacy van sollicitanten is slecht geregeld, zo blijkt uit onderzoek van Digitaal-Werven onder de bijna 500 grootste en bekendste werkgevers van Nederland.

Van deze organisaties heeft 43% überhaupt geen privacy statement op hun wervingssite en van degene die dat wel hebben vergeet een groot deel dat ze met persoonsgegevens van sollicitanten te maken hebben. Van degene die daar wel iets over vermelden moet een kwart een betere jurist inhuren omdat hun privacy statement niet aan de wet voldoet. Uiteindelijk voldoet iets meer dan een kwart van alle grotere Nederlandse werkgevers slechts aan de privacy wet.

Privacy statement

Digitaal-Werven heeft bij al deze organisaties gekeken of er een privacy statement was op de website waar ook gesolliciteerd kon worden. Als er gesolliciteerd kan worden verwerkt het bedrijf immers persoonsgegevens en moet het voldoen aan de wet bescherming persoonsgegevens. Vaak is dit een aparte werkenbij site van het bedrijf, soms is het een vacature deel op de gewone website.

Maar liefst 43% heeft helemaal geen privacy statement en 21% heeft wel een privacy statement, maar daarin komt het woord sollicitant of solliciteren niet voor. Aangezien het websites waren waar dat wel mogelijk is, moet hier een melding over worden gemaakt in het privacy statement.

privacy

Slechts 35% heeft dus op de website waar gesolliciteerd kan worden een privacy statement waarin melding wordt gemaakt van de privacy van sollicitanten.

De juiste privacy informatie

Van de eerder genoemde 35% die wel melding maakt van sollicitanten in hun privacy statement voldoet 25% niet aan de wettelijke vereisten van het privacy statement. De wet bescherming persoonsgegevens stelt dat een organisatie moet aangeven hoe lang de informatie in het bestand blijft en hoe iemand zijn persoonsgegevens kan laten verwijderen. Een kwart van de organisaties met een privacy statement dat wel melding maakt van sollicitanten benoemd deze twee zaken niet.

Slechts bij een kwart is de privacy goed geregeld

De conclusie is dus dat bij iets meer dan een kwart van de organisaties van Nederland (26% om exact te zijn), is de privacy goed geregeld in het privacy statement. Dit zijn dus de grotere en bekendere werkgevers van Nederland, die praktisch allemaal een team van juristen in dienst hebben.

Event

De resultaten van het hele onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn) en ex-idols jurylid Henkjan Smits. Bekijk hier het hele programma.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


194 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën