saberr-taglineRecent kreeg ik de tip eens naar Saberr te kijken. Een tool die middels data analyse teams optimaliseert. Dat klinkt spannend, maar de vraag is altijd: werkt het en hoe werkt het?

In een skype gesprek heb ik de nodige achtergrond gekregen en ik ben enthousiast: Saberr is een start-up to watch.

Achtergrond

Een korte achtergrond. Saberr is voortgekomen uit het ongeloof dat uit onderzoek bleek dat de hoofd reden dat start-ups falen terug te herleiden is op het feit dat de teams niet goed functioneren. Het enige waar je als organisatie dus echt invloed op hebt, is waar het vaak mis gaat. Immers heb je op de mensen die je aanneemt meer invloed dan op de markt of je klanten of je concurrentie.

Saberr is vervolgens in de wetenschap van teams en psychologie gedoken en kwam erachter dat er heel weinig over bekend is. Bijna alle grote wetenschappelijke modellen zijn gebaseerd op twijfelachtige wetenschap. Dus is men gaan kijken naar de vraag ‘waar komt een klik vandaan’. Men heeft oorspronkelijk op datingsites gekeken naar persoonlijkheden die klikte. Met miljoenen records aan data is men tot de conclusie gekomen dat er wel elementen zijn, maar niet die we zouden verwachten. De meeste klik komt voort niet uit overeenkomsten, maar tolerantie van verschillen.

Op basis hiervan is men een model gaan ontwikkelen en voorspellingen gaan doen. Zo heeft men bij een ‘business plan competitie’ van een universiteit een geheel blind onderzoek gedaan. Elke deelnemer moest vooraf een persoonlijkheidsenquete invullen. Op basis daarvan kwamen de profielen en vooral de toleranties naar voren. Vervolgens kreeg men later de team samenstelling door en zonder verder ook maar iets te weten over het plan, de inhoudelijke competenties of wat dan ook heeft men op basis van deze methodiek bepaalt welk team zou winnen en hoe alle 7 teams zouden functioneren. Ze hadden een 100% score.

Methodiek

De methode is anders dan wat ik ooit heb gezien. Hoewel gebaseerd op vragen (iets waar ik geen fan van ben doorgaans) was de verklaring van het gebruik van deze methode ook acceptabel. Het zijn geen vragen zoals we die traditioneel kennen, maar we weten bij vragen, meer dan bij gaming, veel beter wat de uitkomsten voorspellen. Tevens is men nu bezig met ‘free tekst’ analyses. Dus je taalgebruik in e-mails en op social media om te bepalen wat je profiel is.

Men kijkt echter veel minder naar je individuele persoonlijkheidsprofiel als wel naar de waardes en toleranties. Op basis daarvan worden ook team profielen opgesteld. Welke waardes heb je en hoeveel tolereert een team. Daar is geen goed of fout in, maar juist de manier waarop dit werkt bepaald het succes. Ze kijken dus niet naar wie je bent, maar hoe je interactie met anderen is.

You don’t exist in isolation

Op deze manier stellen ze ook de bedrijfscultuur vast. De bedrijfscultuur is een optelsom van de verschillende team culturen. Het is een volledige bottum-up approach. Dus niet ‘we zijn klantgericht’, dat is een ‘management doel’, maar men kijkt naar de manier waarop teams functioneren en wat de interactie tussen teams en leden binnen teams is. Dat bepaalt de cultuur. Daarnaast kan men bepalen of jij in een team gaat passen en iets toe gaat voegen.

Toekomst

Saberr werkt op twee manieren aan beter matchen. Ten eerste kijken ze of je bij de cultuur van een organisatie past, waarbij niet op ‘vage termen’ geselecteerd wordt, maar daadwerkelijk gekeken wordt naar de cultuur op basis van de teams die er zijn.

Het tweede is dat ze kijken of je bij een team past en iets toevoegt. Een team heeft een bepaalde diversiteit nodig, maar aan de andere kant ook gemeenschappelijke waardes en vooral gemeenschappelijke toleranties. Dat laatste is iets waar nog heel weinig over bekend is, maar wat oh zo belangrijk is.

Conclusie

Ik ben enthousiast. Saberr heeft volgens mij iets te pakken dat geheel nieuw is en echt iets toevoegt in de wereld van team recruiting. Het feit dat ze ook verder kijken dan de vragenlijsten geeft aan dat ze niet blind staren op 1 ding dat werkt. Zelf denk ik dat we uiteindelijk de vragenlijsten bijna helemaal zullen zien verdwijnen, omdat er betere methoden zijn. De methodologie van Saberr dat interactie, waarden en toleranties tussen teamleden het succes van een team bepaalt is iets waar ik veel toekomst in zie.

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


464 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën