Solliciteren 2Bedrijven reageren steeds sneller op sollicitaties, zo blijkt uit het onderzoek van Digitaal-Werven. Wel is het aantal onbeantwoorde sollicitaties heel licht toegenomen. Er is dus nog geen reden om op de lauweren te gaan rusten.

Digitaal-Werven onderzoekt al vele jaren de kwaliteit van de reacties op sollicitaties via een zogenaamde ‘mystery sollicitatie’. Hier wordt gesolliciteerd op een openstaande functie met een slecht, maar niet dramatisch, CV en een ongemotiveerde brief met enkele spelfouten. Op basis van de reacties op de sollicitatie wordt gekeken of het bedrijf reageert, hoe snel dat is en hoe ‘warm’ de sollicitant wordt afgewezen.

Onbeantwoorde sollicitaties

Elke kandidaat hoort een reactie te krijgen. Ongeacht hoe slecht passend het CV is, wat in dit onderzoek tot een minimum beperkt wordt, maar soms niet voorkomen kan worden. De kandidaten zijn immers geen expert op elk vakgebied, dus soms kunnen ze wel eens de plank volledig mis slaan met een CV.

Het aantal onbeantwoorde sollicitaties is dit jaar heel licht gestegen, van 17% naar 18%. Al jaren schommelt dit percentage tussen de 15% en de 20%, met in de crisisjaren pieken naar rond de 25%. Toch blijft Digitaal-Werven op het standpunt dat elke onbeantwoorde sollicitatie er één te veel is. Dan is een bijna honderd op een steekproef van bijna 500 er zeker te veel.

non-response-jaren

Reactiesnelheid

De reactiesnelheid is in 2016 wel fors toegenomen t.o.v. 2015. Was in 2015 nog 45% van alle sollicitaties binnen een week beantwoord, is dat in 2016 meer dan de helft, namelijk 52%. Het aantal reacties dat meer dan 2 weken op zich liet wachten zonder dat dit aangekondigd was, is gedaald van 17% naar 9%. Het aantal organisaties dat aangeeft meer dan 2 weken nodig te hebben is van 7% naar 8% gegaan, dus praktisch gelijk gebleven.

reactiesnelheid

Conclusie

Het gaat beter met de reactiesnelheid. Bedrijven nemen snel reageren steeds serieuzer. Helaas lijkt het aantal onbeantwoorde sollicitaties niet af te nemen op een toch onacceptabel hoog niveau.

Digitaal-Werven

De bovenstaande data komt uit het onderzoek van Digitaal-Werven 2016, dat 500 organisaties heeft onderzocht op meer dan 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


140 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën