facebook01Recruitment is nog steeds een ondergeschoven kindje als we naar de Facebook pagina’s van de grotere organisaties in Nederland kijken, zo blijkt uit het Digitaal-Werven onderzoek. Hoewel het aantal bedrijven zonder een Facebook Fanpage daalt en ook het aantal onbeantwoorde vragen afneemt, is er nog veel ruimte voor verbetering.

Het aantal Facebook pagina’s met een duidelijke ‘werken bij’ sectie is namelijk nog steeds maar een schamele 12%

Overzicht

Van de 500 onderzochte organisaties heeft 74% een Nederlandse fanpage. 14% enkel een internationale fanpage en 12% is geheel niet op Facebook te vinden. 12% heeft op de Nederlandse fanpage ook een duidelijk stuk ingericht voor personeelswerving.

fb-fanpage

Interactie op de pagina

Interactie is waar een sociaal medium als Facebook om draait, toch? Toch laat 11% geen enkele interactie toe op de pagina. Geen wall posts en geen directe berichten.

Bij de organisaties waar we wel een vraag konden stellen kregen we vaak ook snel antwoord. Dit waren vragen die iets met werk te maken hadden zoals ‘hebben jullie vacatures’ of ‘hoe is het om hier als vrouw te werken’ bij een bedrijf dat misschien erg masculine overkomt zoals een bouwbedrijf of een accountant.

57% van de vragen wordt binnen 24 uur beantwoord. 26% is helemaal nooit beantwoord. Erg slordig en onbegrijpelijk. Want als je al in het begin van het proces slecht met kandidaten om gaat, is het niet logisch dat ze nog bij je solliciteren.

fb-reactie

Ontwikkeling door de jaren heen

Omdat Digitaal-Werven dit onderzoek al vele jaren doet is het inmiddels mogelijk om een mooie trendlijn te ontdekken.

fb-totaaloverzicht

Het mag duidelijk zijn dat interactie een stuk beter is geworden dan in de ‘begintijd’ van Facebook. Werd in 2012 de meerderheid van de vragen niet beantwoord en was het aantal snelle reacties (binnen 24 uur) minder dan een kwart, is dat nu gelukkig al jaren een stuk beter. Wel zien we een stagnatie van de positieve trendlijnen de laatste jaren. Het lijkt er op dat, net als bij het aantal onbeantwoorde sollicitaties, er een groep is die gewoon normaal netjes reageren blijkbaar niet als normaal beschouwt.

Digitaal-Werven

De bovenstaande data komt uit het onderzoek van Digitaal-Werven 2016, dat 500 organisaties heeft onderzocht op meer dan 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


155 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën