Vier op de tien werkzoekenden heeft wel eens af gezien van een sollicitatie vanwege een te ingewikkelde procedure, kopt een persbericht van Indeed. De kans is groot dat de werkgever daar helemaal niet van op de hoogste is. Volgens Indeed evalueert 60% van de HR managers hun procedure niet met kandidaten namelijk. Daarnaast weet je niet dat iemand afhaakt vanwege die reden als die persoon op je website als stopt.

Zowel mannen als vrouwen haakten ooit af vanwege een te ingewikkelde sollicitatieprocedure, alhoewel vrouwen daar iets vaker (veertig procent) toe geneigd zijn dan mannen (36 procent). De verschillen tussen diverse leeftijdsgroepen zijn echter groter, waarbij het opvallend is dat jongeren minder tolerant zijn tegenover een ingewikkeld sollicitatieproces dan oudere generaties. In de leeftijdscategorie 18-24 jaar haakte 47 procent om die reden weleens af, tegenover 38 procent in de categorie 25-44 jaar en 36 procent van de werkzoekenden tussen de 45 en 65 jaar.

Communicatie

Enkele jaren geleden heeft Digitaal-Werven samen met Multiscope onderzoek gedaan naar de waarde van communicatie over de sollicitatie-procedure. Toen gaf 22% van de (met name hoger opgeleiden) aan af te haken als er op de website geen informatie over de procedure te vinden was. Sindsdien is het aantal organisaties in het Digitaal-Werven onderzoek dat een sectie ‘sollicitatie-procedure’ heeft op de wervingssite sterk toegenomen. Dit jaar, met de lancering van vele nieuwe sites, is dat echter weer gedaald naar onder de 40%.

sollicitatie-procedure

Een ingewikkelde procedure is dus een mogelijk afhaak moment, communicatie over de procedure is dat ook. Heldere communicatie maakt de procedure waarschijnlijk ook minder ingewikkeld. Duidelijk aangeven wat je van iemand verwacht en waarom je dat verwacht. Hoe het proces in zijn werk gaat en waar je op let als recruiter haalt drempels weg.

Verwachtingsmanagement noemt men dat. Zorg dat een kandidaat weet wat hij/zij kan verwachten en houdt je daar vervolgens ook aan.

Digitaal-Werven

De bovenstaande data komt uit het onderzoek van Digitaal-Werven 2016, dat 500 organisaties heeft onderzocht op meer dan 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


290 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën