Via Twitter kwam ik, al weer even geleden, op de wervingscampagne van Monuta (zie hier het concept beschreven). Een aantal (soort van) bekende Nederlanders, zoals Marktplaats directeur Olivier van Duin, maar ook presentatrice Anita Witzier en advocaat Oscar Hammerstein, stellen vragen over de dood. Want werken in de uitvaartbranche heeft een negatieve connotatie en veel mensen haken af.

De campagne, die ik nu enkel online bekijk (ik heb ondanks dat dat wel gebeurt zou zijn er offline niets van gezien) is eenvoudig, maar sterk uitgevoerd.
screen-shot-2016-09-22-at-11-15-09

De site

De actiesite vind ik sterk, met een paar detail die voor verbetering vatbaar zijn. Sterk is het hele eenvoudige, getekende, begin. De vragen van de semi bekende Nederlanders. Gewoon zwart-wit. Niets fancy. Past volgens mij bij wat veel mensen van een uitvaart willen.

Achter de lees meer knop zitten 3 pagina’s. Een met een beetje tekst op een foto.

screen-shot-2016-09-22-at-11-19-18

Een met een reactie op de stelling of vraag van een medewerker.

screen-shot-2016-09-22-at-11-19-26

En daarna een met een call to action. Of het een eigen medewerker is die er in foto bij staat is me niet bekend. Of is het een klant? Moet het een klant voorstellen? Dat is een detail dat ik mis. Mooi is in ieder geval dat ze de diversiteit ook in fotografie door laten komen. Dat is alvast lovenswaardig. De call to action is bij elke pagina, elke vraag, dezelfde.

screen-shot-2016-09-22-at-11-19-34

Een ander klein detail dat ik graag anders had gezien is dat nu structureel dezelfde volgorde wordt gebruikt bij de semi-BN’ers. Dat had ik random gedaan. Want als ik nu niets heb met de eerste kijk je niet verder, ook niet als je de tweede keer komt. Ik denk dat ze hier een breder publiek hadden aan kunnen spreken om verder te klikken als ze niet een vaste volgorde hadden gebruikt.

Het vervolg

Als je op ‘werken bij monuta’ klikt kom je op de gewone site. Dit is het eerste dat je ziet en dat is toch wel tegenvallend.

screen-shot-2016-09-22-at-11-23-28

Geen call to action, geen concrete vacatures, niets dat je verder begeleid in het proces. Juist van Monuta, die mensen stap voor stap helpt in moeilijke processen (uitvaart) zou ik verwachten dat ze je ook hier een helpende hand bieden in de zware keuze van een baan. Niets daarvan.

Van weinig en concrete tekst gaan we nu naar veel tekst die weinig toevoegt. Van een beeld op elke pagina komen we in een fotoloze site. Van een warm bad naar een koude douche.

Als ik onderaan de pagina op vacatures klik krijg ik deze pagina

screen-shot-2016-09-22-at-11-26-09

Een foto en veel tekst, maar geen vacatures. Daar moet je weer een eind voor scrollen.

Vacatures

De vacature zelf

screen-shot-2016-09-22-at-11-27-21

Je zou zeggen: dat is best aardig opgemaakt. Alleen loopt de tekst nog ver door. Wederom, te veel tekst. Te weinig beeld. Ook staat er een link ‘lees verder’ naar de verhalen van medewerkers. Die opent in dezelfde pagina. Meteen we van de vacature. Zonde. Daarnaast zou je juist die medewerkers bij de vacature moeten zetten.

De sollicitatieknop staat enkel bovenaan, dus als je de hele tekst uit hebt gelezen kan je niet meer solliciteren, zonder naar boven te scrollen. Ook niet heel slim.

Al die informatie die op de generieke pagina staat van procedures en arbeidsvoorwaarden, had hier ook moeten staan.

Solliciteren

Het sollicitatieformulier heeft 2 vreemde vragen bovenaan staan.

screen-shot-2016-09-22-at-11-30-01

Hoe heb je de vacature gevonden? Dat lijkt me uit je analytics te komen. En werk je al bij Monuta lijkt me echt een non vraag persoonlijk.

Conclusie

Mooie campagne, waardig en sterk uitgevoerd. Ik vrees dat de conversie van de site echter heel veel te wensen over laat.

+++ eenvoudige campagne site
+++ goed opgebouwde campagne site die conversie stimuleert

-/- Corporate site straalt totaal ander gevoel uit dan actie-site
-/- Corporate site is totaal niet conversie gericht
-/- Belofte van ‘de toekomst van de uitvaart’ komt praktisch niet terug in corporate site

Een mooi begin, dat jammerlijk eindigt dus. Een actie-site alleen is niet genoeg. Op Digitaal-Werven (3 november) kan je leren hoe je wel een goede corporate recruitmentsite maakt. Ook kan je de recruitmentsite checklist downloaden. 

Op 3 november is Digitaal-Werven. Hét event over de optimale corporate recruitmentsite. Dit jaar met o.a. Matthew Jeffrey (global head of sourcing & Employer Branding bij SAP), Rene Herremans (Albert Heijn), enLotte Kok (Amerpoort) Dus schrijf je nu in

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


165 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën