youngprofessionalwomanRecent heeft Monsterboard een onderzoek gedaan onder Nederlandse millennials (18 – 35 jarigen) rondom hun zoektocht naar een nieuwe baan. Daar komen een paar interessante punten uit.

Zoeken naar een baan gebeurt in het merendeel van de gevallen via vacaturesites (65%), bedrijfswebsites (44%) of zakelijke social media als LinkedIn, Xing of Glassdoor (31%). Ook worden werkgevers rechtstreeks benaderd (32%) en worden online zoekmachines (31%) en print media gebruikt (24%).

Tevens blijkt deze groep al snel op de radar te staan van recruiters en headhunters. Ze worden namelijk gehunt blijkt.

Bijna 40% van de Nederlandse millennials uit het onderzoek wordt een tot vijf keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “Headhunters benaderen millennials meestal voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn. Opvallend is echter dat een derde van de millennial doelgroep bij het wisselen van een baan op zoek zou gaan naar een geheel andere functie in een ander bedrijf of zelfs in een andere sector.”

Headhunting

Blijkbaar worden millennials dus regelmatig gehunt. Op die leeftijd al. Wel altijd in dezelfde branche, terwijl ze zelf juist vaak zoeken naar iets anders. Dit heeft wat mij betreft twee implicaties.

Ten eerste: deze groep gaat in de toekomst nog veel lastiger te werven zijn. Want als ze nu al veel gehunt worden, zullen ze dat in de toekomst nog veel meer verwachten. Recruitment moet dus radicaal veranderen de komende jaren / decennia.

Ten tweede: de recruiter is heel erg op zoek naar ‘nu passend’, terwijl de medewerker juist wil ontwikkelen. Ik voorzie in de nabije toekomst een grote markt voor ‘carriere voorspellende tools’, waarbij je kan hunten op basis van logische overstappen, maar niet zoals we die nu kennen.

Eigen site

44% geeft aan dat in de zoektocht de eigen carrièresite te raadplegen. Dat is nog buiten alle mensen die dat ook doen als ze al via een ander medium in contact zijn. Toch blijft dit een beetje een ondergeschoven kindje als je naar de kwaliteit van veel ervan kijkt.

Daarbij geeft nog 32% aan werkgevers direct te benaderen. Dat zal voor een groot deel ook via de site gaan.

Daarnaast moet je dus wel zorgen dat men je kent (als werkgever). Enige employer branding (die juist buiten de eigen site om gaat) is dus ook niet verkeerd.

Wil je meer leren over een goede recruitment ervaring op je eigen site bieden? Met o.a. Matthew Jeffrey (wereldwijd hoofd employer branding bij SAP) is Digitaal-Werven op 3 november dan waarschijnlijk wat voor jou. 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


260 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën