Achmea Investment management probeert mee te liften op de populariteit van start-ups en slaat volledig de plank mis. In de nieuwe campagne presenteren ze zich als een start-up, wat ze meteen in de campagne al laten zien niet te zijn. Ze surfen mee op de trend van crowdfunding en crowdsourcing, maar vergeten dat die kracht zit in de aantallen. Een gemiste kans, want als je zo’n idee goed uitvoert zit er zeker potentie in.

kickstart-website

De actie

De actie heeft een eigen website met een video en een ‘back this project’ button net als kickstarter. Als je op die back this project klikt zie je 2 dingen. Ten eerste, ze zeggen 35 mensen te zoeken en hebben 7 vacatures open staan!

Nog pijnlijker is echter dat je in de gewone, slecht vorm gegeven, oude corporate site van Achmea terecht komt waar je de normale processen moet doorlopen. Dus ben je jong, hip en heb je iets met de start-up mentaliteit, dan moet je toch eerst via het oude vervallen gebouw binnen komen. Geen start-up dus.

screen-shot-2016-09-15-at-15-39-28

Hoe dan wel?

In het persbericht spreekt men van een crowdsourcing project. Daar is echter he-le-maal niets van te vinden. Als ze dat echt hadden willen doen zijn daar zeker heel veel recruitment kansen uit te halen namelijk.

Crowdsourcing gaat namelijk om de beste ideeën en oplossingen voor een probleem. Dus niet je CV, niet je achtergrond, maar je idee wint. Dat brengt hele nieuwe talenten naar boven. Je zet cases uit, zoals op Kaggle of Innocentive, met bijbehorende awards. Daarnaast kan je vervolgens met die mensen kijken of de toppers ook bij je bedrijf passen en of ze ook in dienst willen treden.

Je zou aan private equity portfolio managers kunnen vragen waar ze in zouden beleggen en waarom. Welke drie bedrijven ze ideaal vinden en wat hun strategie ermee zou zijn. Je kan aan een risico analist vragen een portfolio te analyseren en misschien leer je nog wel eens iets dat je huidige analisten over het hoofd zien. Ook kan je aan een risk manager vragen welke risico’s deze persoon ziet bij bepaalde strategische keuzes, wederom leer je wat en weet je hoe iemand werkt. Het beste idee wint, de CV is ondergeschikt.  Omdat het beste idee wint, maar die persoon ook moet matchen met het bedrijf qua cultuur, stel je gewoon een prijs in het vooruitzicht. Een paar duizend euro betaal je ook aan medewerkers voor een referral of een bureau. Je gaat met alle goede mensen in gesprek en kijkt wie er ook nog bij het team en het bedrijf past.

Conclusie

De gedachte om iets met crowdsourcing te doen is mooi, maar doe dan ook iets met crowdsourcing. Dit is heel jammer, hoewel het misschien wel juist de mensen aantrekt die ze zoeken. Mensen die wel hip willen zijn en willen kunnen zeggen dat ze bij een start-up werken of een start-up mentaliteit hebben, maar dat eigenlijk niet hebben. Misschien past het zo bezien ook wel weer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


725 views | Reageer (5 reacties)
  • Guido Van de Wiel

    Ha Bas,
    Ik begrijp je punten. Ook de term Startup zelf ligt inmiddels onder vuur. Oud-Layar man Raimo van der Klein ( nu Teamily) wil geen Startup meer genoemd worden.
    Één ding: 35 mensen zoeken en 7 vacatures tonen is toch niks geks aan? Als ze per vacature 5 mensen zoeken ben je er al. Of zie ik iets over het hoofd? Hartelijks en hopelijk gaat alles goed met je. Grtz Guido

  • @Guido: De term start up ligt niet onder vuur, waar Raimo moeite mee had is dat een start up volgens velen van investeringsronde naar investeringsronde moet gaan zonder daadwerkelijk geld te verdienen. Hij wilde geen start up genoemd worden omdat hij gewoon een valide business model wilde realiseren en niet steeds bezig zijn met geld ophalen in plaats van geld verdienen.

    Vanuit die definitie is Achmea dus nog minder een start up….

    En het zou kunnen inderdaad dat ze meerdere mensen zoeken per vacature, dat heeft men mij ook al gezegd. Maar dat staat nergens. Precies dat wat een start up dus anders zou doen. 🙂

  • Guido Van de Wiel

    Als iemand geen Startup meer genoemd wil worden – om wat voor reden dan ook, dan ligt de term Startup wat mij betreft onder vuur.

  • Gesproken als iemand die geen idee heeft waar hij het over heeft.

    Als jij geen man genoemd wilt worden, om welke reden dan ook, wil dat niet zeggen dat de term man onder vuur ligt.

  • Guido Van de Wiel

    Rustig maar, Bas…
    Jij hebt gelijk.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën