Achmea Investment management probeert mee te liften op de populariteit van start-ups en slaat volledig de plank mis. In de nieuwe campagne presenteren ze zich als een start-up, wat ze meteen in de campagne al laten zien niet te zijn. Ze surfen mee op de trend van crowdfunding en crowdsourcing, maar vergeten dat die kracht zit in de aantallen. Een gemiste kans, want als je zo’n idee goed uitvoert zit er zeker potentie in.

kickstart-website

De actie

De actie heeft een eigen website met een video en een ‘back this project’ button net als kickstarter. Als je op die back this project klikt zie je 2 dingen. Ten eerste, ze zeggen 35 mensen te zoeken en hebben 7 vacatures open staan!

Nog pijnlijker is echter dat je in de gewone, slecht vorm gegeven, oude corporate site van Achmea terecht komt waar je de normale processen moet doorlopen. Dus ben je jong, hip en heb je iets met de start-up mentaliteit, dan moet je toch eerst via het oude vervallen gebouw binnen komen. Geen start-up dus.

screen-shot-2016-09-15-at-15-39-28

Hoe dan wel?

In het persbericht spreekt men van een crowdsourcing project. Daar is echter he-le-maal niets van te vinden. Als ze dat echt hadden willen doen zijn daar zeker heel veel recruitment kansen uit te halen namelijk.

Crowdsourcing gaat namelijk om de beste ideeën en oplossingen voor een probleem. Dus niet je CV, niet je achtergrond, maar je idee wint. Dat brengt hele nieuwe talenten naar boven. Je zet cases uit, zoals op Kaggle of Innocentive, met bijbehorende awards. Daarnaast kan je vervolgens met die mensen kijken of de toppers ook bij je bedrijf passen en of ze ook in dienst willen treden.

Je zou aan private equity portfolio managers kunnen vragen waar ze in zouden beleggen en waarom. Welke drie bedrijven ze ideaal vinden en wat hun strategie ermee zou zijn. Je kan aan een risico analist vragen een portfolio te analyseren en misschien leer je nog wel eens iets dat je huidige analisten over het hoofd zien. Ook kan je aan een risk manager vragen welke risico’s deze persoon ziet bij bepaalde strategische keuzes, wederom leer je wat en weet je hoe iemand werkt. Het beste idee wint, de CV is ondergeschikt.  Omdat het beste idee wint, maar die persoon ook moet matchen met het bedrijf qua cultuur, stel je gewoon een prijs in het vooruitzicht. Een paar duizend euro betaal je ook aan medewerkers voor een referral of een bureau. Je gaat met alle goede mensen in gesprek en kijkt wie er ook nog bij het team en het bedrijf past.

Conclusie

De gedachte om iets met crowdsourcing te doen is mooi, maar doe dan ook iets met crowdsourcing. Dit is heel jammer, hoewel het misschien wel juist de mensen aantrekt die ze zoeken. Mensen die wel hip willen zijn en willen kunnen zeggen dat ze bij een start-up werken of een start-up mentaliteit hebben, maar dat eigenlijk niet hebben. Misschien past het zo bezien ook wel weer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en expert op het gebied van technologie en werk. Hij schreef o.a. de boeken '10 banen die verdwijnen & 10 banen die verschijnen", "de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto" en "(R)evolutie van werk". Hij schrijft over recruitment in de brede zin van het woord en hoe dit beter kan door technologie slim in te zetten. Hij adviseert hier bedrijven over en geeft over dit onderwerp ook regelmatig inspirerende lezingen. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


831 views | Reageer (5 reacties)