Recent werd ik erop gewezen dat accountantskantoor BDO een nieuwe recruitment website had gekregen deze zomer. Men was er erg trots op, dus tijd om die aan een kritische blik te onderwerpen. Het begint redelijk. Hoewel de persoon op de visual je aankijkt en elke conversie expert weet dat die natuurlijk naar de vacatures moet kijken (ogen volgen ogen en je wilt dat mensen actief worden), staat de zoekfunctie in ieder geval meteen in beeld.
Screen Shot 2016-09-02 at 17.10.09

De homepage

De homepage heeft een zoek vacatures redelijk prominent in beeld. Dat is goed. In hoeverre ik blij ben met het kopje ‘vestiging’ weet ik niet. Of eigenlijk, dat weet ik wel: niet doen. Immers kan ik me goed indenken dat iemand die in Breda woont ook wel in Eindhoven, Tilburg of in Dordrecht wil werken, maar nu moet deze persoon een keuze maken. Je dwingt mensen nu een keuze te maken op basis van je systeem in plaats van hun eigen omgeving. Niet slim.

Onder de zoekopdracht hebben ze twee keer drie ‘ingangen’. Namelijk op ervaringsniveau (student, young professional, professional) en op vakgebied. Waar het verschil tussen young professional en professional ligt is onbekend voor de bezoeker, er staat geen definitie in jaren bij. Daar is niet echt over nagedacht zo lijkt het.

De vakgebieden: audit & assurance, Accountancy & bedrijfsadvies en belastingadvies zijn ook niet eenduidig. Is belastingadvies geen bedrijfsadvies? En is audit geen onderdeel van accountancy? Blijkbaar niet en ik heb toch echt ook andere indelingen gezien bij andere accountancy organisaties. Wederom moet de kandidaat zich aan het bedrijf aanpassen. Niet kandidaat centraal dus.

De vakgebieden

Eens naar dat vakgebied kijken. Daar staat dan wat de diensten zijn die BDO aanbiedt. Blijkbaar beschouwt BDO zijn kandidaten als complete idioten, dat ze denken dat dit soort extreem basale informatie nuttig kan zijn.

Screen Shot 2016-09-02 at 17.19.21

Geen woord over het verschil tussen BDO en de concurrenten. Geen voorbeeld van een gaaf project waar je aan kan werken. Niets dat een kandidaat ook maar enigszins kan verleiden. Gelukkig staan er wel vacatures bij, maar in hoeverre die bij het vakgebied horen is twijfelachtig. Want bij het vakgebied ‘audit & assurance’ staat functie na functie met de titel ‘accountant’, en dat was toch het andere vakgebied? Of had ik dan toch gelijk dat audit een onderdeel van accountancy is? Ik ben het kwijt, maar zeker is dat het niet goed in elkaar zit.

Gelukkig krijg ik als ik op ‘bekijk alle vacatures’ klik wel de vacatures in dat vakgebied. Dat is in ieder geval iets.

De vacature

De vacature zelf dan. Het belangrijkste element op de website. Daar komen de meeste van je bezoekers.

Screen Shot 2016-09-02 at 17.25.30

Dat ziet er goed uit. Rondom de vacature staat informatie, zoals het hoort. De procedure bijvoorbeeld. Die gaat overigens meteen naar onder de site en dat zit usability technisch weer niet goed in elkaar. De slider gaat niet automatisch verder, maar er staan ook geen pijltjes bij.

Screen Shot 2016-09-02 at 17.27.11

Opvallend is ook dat ze van iedereen een video sollicitatie vragen. Waarom in hemelsnaam. Beoordeel je een accountant op zijn kwaliteiten of zijn looks? Blijkbaar gaat het bij BDO om het laatste, want dat is de enige reden dat je een video sollicitatie zou willen. Het nuttigste deel van de sollicitatie (de assessment waar ze kijken naar je kwaliteiten en persoonlijkheid) komt in stap 4, nog na een telefoongesprek.

Naast de vacature staan ook de gerelateerde vacatures en een verhaal van een collega. Helaas is ook daar weer niet goed over nagedacht, want bij het lezen van dat verhaal verlaat je de vacature. Niet slim, dat had of in een ‘overlay’ gemoeten of in een andere pagina.

Solliciteren

Screen Shot 2016-09-02 at 17.31.43

Dat ziet er netjes uit. Kandidaat centraal. Helaas blijkt de apply with Linkedin al niet te werken.

De CV upload werkt gelukkig wel en de extractie gaat ook goed. Een nette procedure dus.

Conclusie

+ Eenvoudige procedure
+ Branding rondom de vacature
+ Duidelijk omschreven procedure bij de vacature

-/- Apply with Linkedin werkt niet
-/- Veel non informatie
-/- Vreemde procedure
-/- Aantal usability fouten

Op 3 november is Digitaal-Werven. Hét event over de optimale corporate recruitmentsite. Dit jaar met o.a. Matthew Jeffrey (global head of sourcing & Employer Branding bij SAP), Rene Herremans (Albert Heijn), enLotte Kok (Amerpoort) Dus schrijf je nu in

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


316 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën