Weg met je boring sollicitatie

Door Gastblogger op 25-08-2016 09:57.

Op zoek naar een baanDuizenden sollicitanten, waaronder jij. Hoe zorg jij ervoor dat jij tussen alle kandidaten opvalt en die droombaan binnenhaalt? Je kan gewoon een C.V. maken en een ‘killer’ brief schrijven met zinnen als ‘Ik ben de ideale kandidaat’ en ‘Binnen deze functie zal ik enorm veel kunnen leren en groeien’. Maar of dit opvalt? Je wil natuurlijk niet dat deze direct op de stapel ‘ONGEÏNTERESSEERD’ belandt. Al je harde werk voor niets gedaan! Gelukkig kan je tegenwoordig talloze leuke manieren verzinnen waardoor je C.V. zeker zal opvallen.

Je C.V. is je identiteit. Naast de inhoud met al je werkervaring zegt de opbouw ook iets over jou als persoon. Zorg er daarom voor dat deze netjes is opgemaakt en daardoor eenvoudig te lezen is. In een tekstverwerkingsprogramma als Word kan je een prima C.V. opbouwen, maar saai is het wel. Bovendien ben je hiermee weinig onderscheidend ten opzichte van de rest. Hieronder staan een aantal voorbeelden hoe je origineel en onderscheidend kan zijn. Het kost wellicht wat meer tijd, maar alles om die droombaan te vinden, niet?!

Iedereen kan schilderen

Misschien ben je niet zo creatief, maar tegenwoordig zijn er veel websites en apps gericht op het maken en bewerken van je C.V. zodat jij opvalt. Zonder dat jij een opleiding hebt gehad tot grafisch vormgever. De echte crea bea’s onder ons kunnen gebruik maken van een opmaakprogramma als Illustrator of Photoshop zodat deze er meteen aantrekkelijker uit ziet. Op internet heb je bovendien gratis bewerkingsprogramma’s als pixlr.com als je de licenties niet hebt. Een website als cvmkr.com laat je zelf een template kiezen en na het invullen van al je gegevens een C.V. downloaden. Ziet het er direct een stuk mooier uit.

Maak je CV mooi op

Onthoud dat als je een C.V opmaakt dat je niet te veel kleuren gebruikt, anders komt je C.V. alsnog rommelig en chaotisch over. Accentueer belangrijke delen met een bepaalde kleur, maar houd het daarbij. Bovendien kan je gebruik maken van grafieken en tabellen die je in dezelfde stijl kunt opmaken. Door een duidelijk onderscheid te maken in de thema’s kan de lezer snel naar de voor hem belangrijke aspecten in je C.V.

Informatie giet je in een infographic

Ken je een infographic als saaie bijlage met cijfers? Dat hoeft helemaal niet! Je eigen leven en werkervaring kan je prima samenvatten in een infographic. Zorgt er direct voor dat je geen onnodige informatie in veel zinnen gaat uitleggen, want daarvoor heb je de ruimte niet. Win, win dus.

Zo kan je op creatieve wijze je potentiële nieuwe werkgever op ludieke wijze kennis laten maken met je persoonlijke en emotionele eigenschappen. Daarnaast kun je ambities en leercurves op een mooie manier laten zien waardoor je de lezer ook laat weten waar je naartoe wilt groeien. Nu kan je deze via de e-mail opsturen, maar wil je echt opvallen? Dan laat je deze drukken om het via de post te versturen naar de bedrijven waar je écht wilt werken. Zoek de juiste persoon via LinkedIn of bel even en adresseer je pakket aan die persoon.

Een infographic kan een mooi CV zijn

Maak een magazine

cv coverElk bedrijf is actief in een bepaalde branche. Hier kun je jouw C.V. op aanpassen. Wanneer je bijvoorbeeld bij een media bedrijf wilt gaan werken, kun je het C.V. opbouwen als een magazine. Hierin verwerk je alles wat je wilt delen. Daarnaast heb je nog voldoende ruimte om jezelf uitgebreid voor te stellen door middel van interesses, foto’s en doelstellingen. Je kunt er zelfs een marktanalyse in kwijt. Dat het werkt bewijst Sumukh Mehta uit India. Hij wilde dolgraag stage lopen bij GQ Magazine in Londen, maar wist dat er met hem nog duizenden andere geïnteresseerden waren. Liet hij het erbij zitten? Nee hoor, vol enthousiasme en wat extra hulp ging hij aan de slag en maakte een persoonlijk magazine van zijn C.V. en ervaringen volledig in de stijl van GQ. Resultaat: de stage was van hem, zonder zelfs maar op gesprek te zijn geweest!

Maak een magazine

 

Is een brochure drukken toch nét iets te veel van het goede? Dan kun je ook je curriculum vitae opmaken in de huisstijl van het bedrijf waar je wilt gaan solliciteren. Maak hiervoor een opmaak die je zelf eenvoudig kunt aanpassen in kleurgebruik. Gebruik vervolgens de huisstijl kleuren van het bedrijf waar je jouw C.V. heen gaat sturen. Door het eigen gebruik van kleuren zal in het onderbewustzijn is er een herkenning met hun eigen bedrijf. Als je er achter kan komen welke lettertypes bedrijven gebruiken dan kun je die ook nog verwerken. Sla echter niet teveel door, dat kan averechts werken, omdat je dan niet origineel meer bent.

Schrijf een persbericht

Misschien niet voor elke functie, maar als je solliciteert op een marketing of PR functie dan kan je deze zeker gebruiken. Schrijf je C.V. in de vorm van een persbericht, of maak het nog ‘bonter’ door het bericht te schrijven alsof je al aangenomen bent. Succes is nooit gegarandeerd, maar opvallen doe je zeker. Daarbij laat je direct je schrijfkwaliteiten zien.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Je ziet ze steeds vaker voorbijkomen op internet. Super leuke video’s van mensen die op hun droombaan solliciteren. Bij sommige banen is het al gewenst dat je een video maakt, maar dan vooral om je kunde te laten zien in bijvoorbeeld editing. Maar ook als je op een kantoorbaan solliciteert kan je een video maken. Laat hierin je kennis en kunde zien, maar gebruik het ook om je sociale kant te benadrukken. Er zijn zelfs al hele videoclips verschenen, waarin een sollicitant al rappend de baan bij een koffie tentje binnen probeert te slepen.

filmpje

Zet jezelf in de spotlight

Niet voor iedereen weggelegd, maar als je durft ga dan eens op een druk punt staan (een metro station, treinstation of groot kantorenpand) en hang je C.V. om je nek. Dit voorbeeld kwamen we tegen en het is zeker een opvallende manier. De 22-jarige Alfred Ajani deed het op het drukke station van Waterloo in Londen.
Marketing graduate (BA Hons 21 coventry UNI) Ask for a CV
Binnen no time had hij meerdere gesprekken met potentiële werkgevers geregeld. Daarbij ging de tweet die iemand over hem stuurde (met foto) viral en zorgde dat voor net dat extra zetje in de richting van die droombaan. Sowieso is een beetje lef hebben niet verkeerd. Arrogantie wordt bestraft, maar iemand die echt zijn of haar best doen en net dat stapje verder durft te zetten valt echt op!

twitter

Vergeet alle anderen, ik ben de beste

Niet iets waar alle bedrijven op zitten te wachten, maar er zijn voorbeelden te vinden van sollicitatiebrieven waarin de sollicitant helemaal losgaat. En dat je dan opvalt staat vast! Roanald Dvorak vond een manier waarop hij kon opvallen, namelijk niet solliciteren, maar gewoon verkondigen hoe goed je bent. Opvallend genoeg passen veel van zijn ‘kwaliteiten’ niet bij de functie van office manager, maar enorm knap en bekroond tot prom king zegt natuurlijk ook wel wat. Het heeft hem uiteindelijk de baan opgeleverd, dus soms is het niet verkeerd om eens wat ‘anders’ te doen.

Een arrogante sollicitatie kan ook werken

Doe dit maar niet

Toch zijn niet alle sollicitatie manieren zoals hierboven beschreven voor iedereen weggelegd. Het belangrijkste is dat je sollicitatie past binnen de bedrijfscultuur. Een video waarin je in een zwembad ligt met cocktail in de hand en dames in schaars geklede kleding opsturen naar een prestigieus advocatenkantoor? Doe maar niet, dat gaat waarschijnlijk niet werken. Zorg er dus altijd voor dat je precies weet aan wie je een sollicitatie richt. Welk bedrijf is het, wie er werken en wat de kerntaken zijn. Verdiepen in een bedrijf kost tijd, maar levert zoveel meer op. Daarnaast moet je altijd rekening houden met de ‘standaard eisen’ aan een sollicitatie.

Maak geen spelfouten

Klinkt logisch, maar helaas gebeurt het maar al te veel. Als je eerste indruk al fout is, kan je het wel vergeten. Grote kans dat je C.V. niet wordt gelezen en je mail niet wordt beantwoord of je een standaard afwijzing binnen krijgt. Laat daarom altijd iemand anders (en het liefst meerderen) naar je tekst en bijlage kijken.

Maak het niet te lang

Werkgevers willen zien wat je kan en wat je gedaan hebt, zij zijn vooral in je C.V. geïnteresseerd. Niet in lange zinnen waarom jij zo goed past binnen de huidige bedrijfscultuur, omdat je deze, deze en deze kwaliteiten zo goed beheerst en in kan zetten. Ja, dat is een echte lange zin en zorgt er nu niet voor dat je sneller aangenomen wordt.

Voorkom clichés

Het is zo makkelijk en handig, het gebruiken van zinnen als ‘Ik ben een échte teamspeler’ of ‘Ik vind het leuk om projecten aan te pakken’. Dit zijn zo ongeveer de meest gebruikte quotes in een begeleidende tekst. Als je echt op zoek bent naar een baan kun je deze zinnen beter niet gebruiken. Je valt direct in de categorie ‘standaard’ waardoor je niet snel een uitnodiging hoeft te verwachten.

Liegen

‘Al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt ze wel’ is niet voor niets een bekend gezegde. Eén belletje naar je vorige werkgever en je kleine leugen over de inhoud van je functie komt uit. Een klein beetje aandikken kan altijd, maar ga geen onwaarheden verkondigen.

Opvallen tussen al die andere sollicitanten is misschien wat lastiger geworden dan vroeger, maar zeker niet onmogelijk. Met een beetje extra moeite en creativiteit zet jij jezelf op de kaart en heb je binnen no time die droombaan binnengesleept!

Deze gastblog is geschreven door Annemarie ten Brinke van Team Nijhuis samen met Joris Liebregts van Drukbedrijf.nl

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


688 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën