maherLaat ik beginnen met een sportvergelijking. Adam Maher stond te boek als één van de grootste voetbaltalenten van Nederland toen hij bij AZ speelde. Hij zou de nieuwe dragende creatieve speler op het middenveld van Nederland worden. De opvolger van Wesley Sneijder. Hij ging naar PSV en mag daar inmiddels vertrekken. Hij is talent af. Volgens ‘kenners’ kan hij er niets meer van.

Is er iets gebeurt in die tussentijd? Is het zijn motivatie? Misschien wel. Maar de berichten van PSV zelf is dat hij zich als een voorbeeldig prof gedraagt, super traint en zelfs de snelste tijd neer zet in allerlei sprint testen. Mijn gevoel is dat Maher bij PSV net op de verkeerde plek speelt. Namelijk als één van de twee aanvallende middenvelders, in plaats van de ene aanvallende middenvelder die hij bij AZ, en zelfs Oranje, was. Een klein verschil misschien, maar ook misschien wel een essentieel verschil.

Maher

Waar ik nu Adam Maher als voorbeeld neem had ik nog tientallen, zo niet honderden, voetballers kunnen gebruiken. Voetballers die stuk voor stuk geweldig kunnen voetballen, maar net verkeerd gebruikt werden. Vampeta was bij PSV een hele matige rechtsback en haalde vervolgens als verdedigende middenvelder het nationale elftal van Brazilië, om er maar één te noemen. De reden dat ik Maher gebruik is omdat het verschil miniaal is. Het verschil tussen 1 van de 2 aanvallende creatieve middenvelders of dé aanvallende creatieve middenvelder.

Bedrijfsleven

Wat kan je hier nu mee in het bedrijfsleven? Alles. Het verbaasd me nog altijd hoe makkelijk we over verschillende posities heen stappen als we iemand aannemen. Hoe de situatie totaal anders is dan waarin iemand floreerde en we dan verbaasd zijn dat hij niet presteert. Laat ik een paar voorbeelden geven.

Alliantie manager

Een goede relatie van mij was één van de allerbeste alliantiemanagers die ik ken. Hij bouwde het bedrijf waar hij voor werkte uit van een kleine speler tot een middelgroot IT bedrijf. Het bedrijf ging van enkele honderden medewerkers naar een paar duizend. Iedereen in de markt was het er over eens dat dat met name kwam vanwege alle goede samenwerkingsverbanden. Partners hadden ze als geen ander. Een alliantie netwerk waar geen concurrent tegen op kon. Allemaal dankzij die ene persoon. Velen, waaronder ik, dachten zelfs dat hij mede-eigenaar was. Hij was het gezicht van het bedrijf. Hij regelde alle samenwerkingen, dat ging perfect.

Na een gigantisch succes verliet hij het bedrijf voor één van de Big 8 zoals dat heet in de IT. Een internationaal mega concern, die zijn successen hadden gezien en dat ook wilde. Hij faalde hopeloos. Daarna heeft hij het nog een keer geprobeerd bij een andere Big 8, wederom geen doorslaand succes.

Was deze man een ‘one trick pony’, was hij ineens arrogant geworden? Nee. Ik heb hier vaak met hem over gesproken. Het feit was dat de omstandigheden totaal anders waren. Bij zijn eerste bedrijf stonden alle neuzen dezelfde kant op. Iedereen had het bedrijfsbelang primair op het netvlies en als iemand dwars lag, was er de eigenaar die in kon grijpen. Bij de grote jongens hebben alle afdelingen hun eigen directeur. Die hebben eigen belangen. Die willen eerst betrokken worden voor er een deal gesloten wordt. Hij kon niet meer ‘een man van zijn woord’ zijn, want bij die grote partijen werd het gewoon niet uitgevoerd. Daar speelde veel meer politiek.

Dat wil niet zeggen dat deze man geen geniaal alliantie manager meer is, maar niet in die specifieke setting. Hij speelde ineens in een ander team dat hem de bal minder gaf.

Verkoper

Een briljante verkoper, die elk bedrijf waar hij werkte snel liet groeien. Steeds opnieuw succesvol. Al drie partijen van weinig naar veel gebracht. Absolute top verkoper. Eén van de beste in zijn vak.

En toen ging het mis. Waarom? Hij is een top verkoper. Weet als geen ander mensen zo ver te krijgen zijn producten te proberen. Geef hem dus een goed product en hij krijgt het aan de man. Waarom ging het mis? Hij kwam van een groeimarkt in een verdringingsmarkt. Een nieuw product verkopen kan je door mensen het te laten proberen. Dan heb je gewoon een goed product nodig. In een verdringingsmarkt waar iedereen al een product heeft, moeten ze switchen. Dan gaat het dus meer en meer om de relatie. Deze verkoper was geweldig in verkopen, maar echt investeren in een relatie die nog jaren nodig had om tot business te komen vond hij verspilde tijd.

De positie

Een topper is niet overal een topper. Je hebt de unieke mensen die overal en altijd presteren, maar de meeste mensen presteren vooral goed onder specifieke omstandigheden.

Daarom vind ik bijvoorbeeld het zo leuk dat de RFEQ referentie tool vraagt onder welke omstandigheden je gepresteerd hebt. Groeimarkt of verdringingsmarkt? Veel of weinig concurrentie? Innovatie of kostenreductie? Het zijn hele andere posities. Of misschien zelfs wel andere speelvelden. Misschien is het wel een andere sport.

Dus beste recruiter, kijk verder dan de functie-titel en de prestaties in die functie. Kijk ook eens naar de omstandigheden. Zowel qua markt als qua team waarin de persoon zat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


173 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën