Randstad koopt Monster

Door Bas van de Haterd op 11-08-2016 11:33.

monsterboard-2Randstad koopt Monster Worldwide (in Nederland bekend als Monsterboard). Een grote acquisitie waar ik tot op heden nog weinig over gelezen heb.

Randstad geeft aan dat Monster direct zal gaan bijdragen aan de winstgevendheid. Het rendement van Monster is dus beter dan dat van Randstad.

Randstad geeft verder aan dat het de acquisitie van zon $430 miljoen met nieuwe schulden gaat betalen. Ze lenen het geld dus.

De prijs

Monster is de laatste jaren sterk in waarde verminderd. Van meer dan 10 euro per aandeel naar minder dan 3. De $3.40 die Randstad nu betaald is dus een koopje zo lijkt het. Hoewel 80 keer de winst per aandeel niet goedkoop is.

Screen Shot 2016-08-11 at 11.17.29

Randstad is zo’n 7 miljard waard, dus de 430 miljoen van Monster valt relatief mee. Bij de bekendmaking daalde het aandeel even sterk, maar daarna is het wee terug op niveau. Sindsdien in de prijs weer iets gestegen, maar ook gedeeld. Je kan zeggen dat beleggers geen idee hebben wat ze er van moeten denken.

Screen Shot 2016-08-11 at 11.25.23

Slimme koop of niet?

De vraag is nu: is dit een slimme koop of niet? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig vind te beoordelen. Aan de ene kant is het niet duur voor Monster, een bedrijf dat nog steeds een sterke positie heeft in Nederland en de wereld.

Monster heeft de laatste jaren een paar mooie aankopen gedaan  producten ontwikkeld, waaronder talentbin en social job ads. Daarmee leek Monster zich meer en meer te richten op kwaliteit dan op de kwantiteit waar ze vandaan komen. Omdat Monsterboard als geen ander bedrijf de sales goed op orde heeft (het is een geweldige sales machine) zag ik daar ook wel weer grote verkoopkansen voor.

Toch is Monster ook een beetje ‘het oude internet’. De eerste generatie bedrijven waarbij de kern inmiddels ingehaald wordt door de realiteit. Zoals een Britse HR technologie man recent nog zei (in reactie op de acquisities van Textkernel en Broadbean door careerbuilder):

jobboards are money printing machines. They now use that money to buy stuff that will work in the future.

Nu wordt het jobboard gekocht door de uitzender. Het jobboard met een paar kleine dingen erbij, maar nog niet het jobboard van de toekomst.

Dus rest de vraag: gaat dit het verschil maken? Ik betwijfel het. Qua cultuur denk ik wel dat de organisaties goed bij elkaar passen, hoewel ik me afvraag of veel van de talentvolle Monster mensen zullen blijven in de Randstad organisatie. Daar zal het toch ook om te doen zijn lijkt het me. Als Randstad hun gebruikelijke ‘we verven alles blauw’ mentaliteit toepast op deze acquisitie zou het ondanks de lage prijs nog wel eens een dure aankoop kunnen worden.

Als dit het begin is van een HR Tech unit binnen Randstad, met de sales organisatie van Monsterboard om andere kansrijke vervolgacquisities body te geven denk ik dat het een slimme zet van Randstad is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


332 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën