De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie heeft een nieuw rapport uit: De stand van Werven 2016. Een rapport op basis van een onderzoek onder 289 recruiters en arbeidsmarktdeskundigen, relaties van de Academie voor arbeidsmarktcommunicatie, Intelligence Group en Recruiters United. Het rapport begint met een interessante grafiek: wat zijn de meest invloedrijke onderwerpen voor 2016. Tot mijn grote schok staat nog steeds op 1: social media. Aangezien ik ruim 10 jaar geleden de eerste training ‘recruitment via Linkedin’ gaf had ik inmiddels toch wel verwacht dat hier iets meer bekendheid mee zou mogen zijn. Na 10 jaar is het blijkbaar nog steeds ‘een hot topic’.

Screen Shot 2016-04-29 at 11.19.00

Meer budget

Ongeveer 1/3 van de ondervraagde organisaties heeft meer budget beschikbaar om de verwachte krapte te bevechten. Hierbij is overigens duidelijk te zien dat kleinere organisaties (< 200 mdw) relatief vaker hun budget zien groeien dan grotere organisaties (> 1.200 mdw). Aangezien ik persoonlijk kleinere organisaties altijd erg leuk vind om voor te werken vind ik dat erg fijn om te horen.

Men verwacht dit extra budget vooral in te zetten in meer employer branding, meer social media (is daar budget voor nodig of vooral tijd) en betere vacatureteksten. Opvallend is dat ook ongeveer 1/3 verwacht minder W&S bureaus nodig te hebben. Maar gezien de toename van al het advertentiegeweld dat ze voorspellen durf ik daar weer mijn twijfels bij te hebben.

Recruitmentsite belangrijkste kanaal

De eigen recruitmentsite is het belangrijkste kanaal in 2016. Net iets belangrijker dan Linkedin, dat in 2015 nog op 1 stond volgens de recruiters. Hoe de mensen op de eigen recruitmentsite terecht zijn gekomen is natuurlijk een tweede. Of het ook budgettair het belangrijkste kanaal is, is ook maar de vraag. Het geeft in ieder geval te denken. Als dit volgens de recruiters het belangrijkste kanaal is voor de instroom en de spil in alle activiteiten, waarom staat het dan budgettair niet jaarlijks ook hoog op de lijst?

Referral

Eigen medewerkers zijn ook een zeer belangrijk kanaal. Ook hier gaat heel weinig budget naar toe. De vraag is natuurlijk in hoeverre meer budget het kanaal nog effectiever maakt. Waarbij niet direct gedacht moet worden aan hogere bedragen, maar meer budget voor communicatie over het programma bijvoorbeeld.

Outperformers

Tot slot staat er nog een mooie grafiek in over de vraag welk kanaal veel wordt ingezet t.o.v. de kwaliteit van de hire. Nu is dit gepercipieerde kwaliteit, want de meeste recruiters hebben helemaal geen goede gegevens over de echte kwaliteit van de hire over de jaren heen. Toch geeft het een interessant beeld.

Screen Shot 2016-04-29 at 12.01.58

Voor mij vooral opvallend dat stagiaires zo weinig worden ingezet, terwijl ze zo’n hoge kwaliteit hebben. Ook hebben uitzendbureaus blijkbaar een hoge kwaliteit, maar een lage inzet. Dat kan misschien ook komen door de beperkte mogelijkheden (denk aan soort bedrijven) waar het werkt.

Social media springt er hier weer uit. Het wordt veel ingezet, maar heeft lage kans op een topper zeggen recruiters. En toch staat het op de eerste plek van de agenda dit jaar. It make you wonder….

Dit waren mijn meest interessante observaties van De stand van Werven 2016. Het hele rapport heeft nog veel meer informatie, maar die moet je zelf maar lezen.

Als jij ook de eigen recruitmentsite bovenaan hebt staan in belangrijkste onderdeel van je wervingsstrategie, zet dan ook even 3 november in je agenda. Dan is Digitaal-Werven 2016. Het event over wervingssites en de kandidaat ervaring, met topsprekers uit binnen- en buitenland.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


416 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo&#039;n poster op de deur?Wethouder van Verkeer &amp; Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën