dataarchitectTijdens de HR Tech Tank vandaag in Amsterdam sprak investeerder Taras Polischuk over HR Technologie en investeringen. Hij had een bijzonder goed geresearched verhaal boordevol met interessante cijfers over HR Technologie, de investeringen die erin gaan en de kansen die er liggen.

De afgelopen paar jaar is er een gigantische hoeveelheid geld in HR Technologie gegaan, voor het eerst eigenlijk. Dat geeft meteen de reden van de versnelling aan die we de laatste anderhalf jaar zien en het vertelt me dat we de komende tijd nog veel, veel meer gave start-ups gaan zien. De cijfers:

Venture Capital

In 2011 werd er wereldwijd 305 miljoen in HR Technologie geïnvesteerd vanuit de venture capital sector. In 2015 was dit 2.461 miljoen. Van 77 deals naar 383 deals. Er gaat dus veel meer geld naar toe, wat veel meer nieuwe bedrijven de kans biedt iets groots en goeds neer te zetten.

Screen Shot 2016-04-19 at 20.05.56

HR Technologie is zelfs de nummer 5 sector geworden qua SaaS oplossingen waarin grote VC’s investeren. Hoewel je zelfs je kan afvragen of het niet nog groter is dan hier staat, aangezien ‘performance management’ toch ook regelmatig HR topics zal bevatten. En best veel van de nieuwe HR technologie heeft ook links met analytics. De vraag is dus maar hoe de kwalificatie hieronder precies is opgebouwd, maar het is dus een hele significante tak van sport geworden onder investeerders.

Screen Shot 2016-04-19 at 20.06.10

Dat bleek trouwens ook wel uit de aanwezige investeerders tijdens de HR Tech Tank. Naast het feit dat er veel investeerders waren, zaten er ook een aantal al jaren bestaande investeerders bij die nu ook serieus naar HR Technologie kijken.

De markt

Interessant als je naar de markt kijkt is dat deze extreem gefragmenteerd is.

Screen Shot 2016-04-19 at 20.06.32

De twee grootste spelers (Oracle met ook Taleo, SAP met Succesfactors) hebben samen 25% van de markt. Echter hebben ook behoorlijk grote spelers als Kenexa (7%) en Lumesse (3%) en ADP (3%) maar relatief kleine aandelen van de totale markt. Er liggen dus een aantal grote kansen. Ook op overnames, want de enorme hoeveelheid overnames en fusies van de laatste jaren is pas het begin. Ten eerste omdat er nog zoveel over te nemen is en ten tweede omdat, zoals Teras het zegt, de grote jongens niet meer weten hoe je moet innoveren, vaak een heel slecht product hebben, dus nieuwe aanvullingen kopen.

Wel belangrijk is ook om te weten dat 70% van al het geld dat besteed wordt aan HR Technologie, dus de omzet, uit de VS komt. Europa ligt ver achter in de omzetten die technologiebedrijven in de HR boeken. Als je dus groots wilt worden in deze markt, moet je in de VS zijn.

Anders interessant punt is dat jobboards vaak ‘geldprinters’ zijn. De kosten zijn voor een groot deel al gemaakt, er is niet heel veel meer te ontwikkelen, dus zijn ze nu vooral diensten toe aan het voegen die elders in de keten waarde toevoegen. Denk hierbij aan de overnames van Careerbuilder (o.a. Broadbean & Textkernel) en Monster (Talentbin). Randstad pakt het iets anders aan met hun innovation fund, waarbij ze wel heel sterk kijken naar de strategische positie van de investering. Namelijk de vraag: vervangt technologie hier werk dat we nu als uitzendbureau doen? Dan is het interessant om in te investeren.

HR Tech in perspectief

Een interessante kijk naar het grotere plaatje van het ecosysteem rondom HR Technologie. Nederland heeft hierin een uitstekende positie overigens. Ray Quintana van een grote Amerikaanse Venture Capitalist stelde dat na de VS Nederland volgens zijn onderzoek het hoogste aantal ondernemers per inwoner heeft. Vanuit veel van de VC’s en de kopers werd gesteld dat Nederland ook de nodige HR managers heeft die wel open staan voor iets nieuws. Hoewel je vanuit veel start-ups iets anders hoort, zou het me niet verbazen als het in andere landen veel conservatiever is. Zelf heb ik al jaren het idee dat we in Nederland als het gaat om recruitment technologie, de niche binnen HR technologie waar ik het meest van weet, we inderdaad voorop lopen. Nergens is het gemiddelde niveau van wervingssites bijvoorbeeld zo hoog als in Nederland. Ja, er zijn uitschieters in allerlei landen, maar Nederland is gemiddeld wel heel goed. Dat geeft ons een hoog ‘hygiëne gehalte’ zoals de Vlamingen het noemen. Je moet wel goed zijn om redelijk te zijn zeg maar.

Dus we liggen goed op koers, er is genoeg geld beschikbaar in zowel early stage als scale up. Nu nog goede ideeën en vooral, want dat kwam keer op keer terug, complete teams die het tot een succes maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


225 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën