mobielMobiel solliciteren lijkt van de grond te komen. W&S Bureau V-Nom, bemiddelaar in technische functies, is samen met Expand Online genomineerd voor een ‘Europese mobile search engine award’ en deelt daarom wat cijfers over hun mobiele campagne en de resultaten.

Deze resultaten zijn vooral interessant omdat het inzicht geeft in het feit dat er daadwerkelijk mobiel gesolliciteerd wordt als je kandidaten de mogelijkheid biedt!

De campagne

Het kort de campagne. Men heeft de adwords aangepast op beter mobiel bereik. Dus korter, meer interpunctie, etc. Ook heeft men de mobiele website van V-Nom beter gemaakt. Uiteraard responsive, maar zonder verlies van belangrijke informatie en ‘feel’. Dus de foto’s blijven erop staan, de persoonlijke uitstraling blijft in alle gevallen aanwezig.

Ook zijn de telefoonnummers helder in beeld gebracht en is de solliciteerknop nadrukkelijker aanwezig op de (mobiele) website. De belangrijkste ontwikkeling: het CV is optioneel gemaakt bij mobiel solliciteren. Als je solliciteert via een mobiele telefoon krijg je de mogelijkheid om later je CV nog eens toe te voegen.

De resultaten

Het mobiele verkeer steeg op de website met 273% doordat de website beter mobiel toegankelijk was en de adwords voor mobiell dus ge-optimaliseerd waren. Dat is leuk, maar verkeer is kostbaar als het niet converteert. Het totaal aantal sollicitaties nam toe met 41%, het aantal mobiele sollicitaties nam toe met 359%.

 

Om deze percentages ook naar harde aantallen om te zetten heb ik ook even navraag gedaan over het beginpunt. Nu wil men uit concurrentie overweging geen exacte cijfers weergeven, maar wel enkele grove cijfers. V-Nom heeft zo’n 750 vacatures live op elk moment en ontvangt daarop per maand zo’n 1.000 sollicitaties. Daarvan is nu 10%-12% via het mobiele kanaal.

Je kan dus zeggen dat door deze optimalisatieslag V-Nom nu elke maand meer dan 100 sollicitaties mobiel ontvangt. Ik moet zeggen dat ik 10% tot 12% van het totaal best wel een significant percentage vind.

Conclusie

Als je het mogelijk maakt, hebben gebruikers interesse om mobiel te solliciteren.

Als je techniek je tegenhoud, zou ik aan andere techniek gaan denken.

En voor degene die zich afvragen: hoeveel kandidaten voegen nu geen CV toe nadat ze mobiel gesolliciteerd hebben: die cijfers heb ik niet, maar ik garandeer u één ding: het zijn er minder dan wanneer ze helemaal niets kunnen en zelf moeten besluiten terug te komen naar de vacature als ze thuis achter hun computer zitten.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


292 views | Reageer (1 reacties)
  • Olof Frankfort

    Ik zie deze ontwikkeling, overeenkomstig met het huidige mobiele online tijdperk, als positief. Het is een eerste kennismaking, om de aandacht en vooral contact vast te leggen en te houden. De vluchtigheid van een eenzijdig contactmoment neemt hiermee af. De beperking van het niet direct mee kunnen sturen van een cv komt wel met het tweede contactmoment. Overigens sluit dit ook naadloos aan bij de aankomende trend dat het solliciteren op basis van een cv minder belangrijk wordt. Maar bovenal wordt hiermee (eindelijk?) invulling gegeven om via de smartphone makkelijker te kunnen solliciteren. Want zeg nu zelf: we zitten toch meer en meer op het kleine schermpje van onze mobiel te swipen dan dat we het toetsenbord van onze PC beroeren?!


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën