blogosphereAls HR Technologie geek, die events afloopt om de nieuwste HR technologie te vinden en testen, krijg ik vaak opmerkingen over de beperkte rendementen van technologie. Dat bestaande cases vaak onmogelijk zijn te kopiëren en sterk overdreven worden. Nu zal ik niet ontkennen dat er soms iets te veel vertrouwen in technologie wordt gelegd, maar veel van het ‘gebrek aan rendement’ is te vinden op een ander vlak: de processen.

Het makkelijkste uit te leggen is dit aan de hand van een bestaande case, die ik hier op dit blog reeds vaak heb aangehaald: de Harver/Arvato case.

Product & proces

Waarom is deze case zo succesvol. Waarom bespaard Arvato vele tonnen per jaar aan werving en inwerking en stellen anderen dat ze dat niet lukt. Anderen die misschien wel meer zouden kunnen besparen omdat ze meer verloop en hogere kosten hebben?

De verklaring is eenvoudig. Arvato heeft nagedacht over alle processen die veranderde vanwege deze tool. Iets dat veel anderen niet of in mindere mate doen. Een paar voorbeelden:

  • Men is van werving via uitzendbureaus naar eigen werving gegaan.
  • Men heeft de gesprekken met kandidaten teruggebracht van 40 naar 20 minuten, omdat er geen ‘skill testen’ meer nodig is.

Search & destroy

Het doet me denken aan de tijd dat ik Linkedin training gaf. Enige tijd na de training vertelde één van mijn klanten me dat ze er niets aan gehad hadden. Ik vroeg hem af hoe ik kon helpen. Was er iets niet duidelijk? Wat werkte er niet. Nou, hij zag geen rendement. Ik vroeg dus of ze wel zochten? Hoeveel uur per dag of week ze nu aan het searchen waren. Het antwoord was… eigenlijk geen. De CV’s kwamen gewoon binnen door adverteren op de vacaturebanken en alleen als een functie echt niets op binnen kwam keken ze in Linkedin.

Dus als ik TalentBin adviseer aan IT klanten, wat ik wel eens doe, vraag ik ook standaard of ze iemand hebben die bereid is om te gaan searchen. Want (veel) geld betalen voor een goed stukje technologie is zinloos als je er geen gebruik van gaat maken.

Incrementeel vs baanbrekend

Als je verwacht dat de technologie perfect past in je bestaande processen weet je ook één ding zeker. Het kan hooguit een incrementele verbetering van je rendement geven.

Als je met technologie een baanbrekende verbetering van je rendement wilt halen, moet je ook bereid zijn om je processen aan te passen. Wat niet wil zeggen dat de technologie je processen moet dicteren (verre van), maar wel dat je serieus moet kijken naar de toegevoegde waarde van elke stap in het nieuwe proces.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


189 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën