Beeld-Werf-Awards-2016-1000x750-640x480Afgelopen jaar is er eindelijk een punt gezet achter de SJP magneten. Wat mij betreft een hele goede zet omdat die prijzen vaak kant nog wal raakte. Ten eerste omdat je moest betalen om een prijs in te sturen. Dit had tot gevolg dat heel veel hele goede cases niet werden ingediend omdat er geen bureau bij betrokken was die die kosten op zich nam. Ten tweede omdat ze het resultaat geheel buiten beschouwing lieten. Toch is het verdwijnen van alle prijzen jammer en… dat is nu opgelost!

Werf& kondigt aan dat er twee nieuwe awards komen, één voor recruitment en één voor arbeidsmarktcommunicatie. Dat is ook een stuk helderder dan de award regen die we jaren hadden en daarmee zijn deze awards meteen een stuk meer waard, want het is een stuk exclusiever om er één te winnen. Naast de Digitiaal-Werven award (voor beste sollicitatie-ervaring) zijn dit erg mooie aanvullingen.

Hoe gaat het in zijn werk?

Procedure

In de procedure is te lezen dat mijn twee grootste bezwaren t.o.v. de magneten zijn weggenomen in deze awards. Er zijn geen kosten verbonden aan inschrijving. Ook gaat het om de impact. Dat wil dus niet per definitie het totaal rendement zeggen (lees, het aantal sollicitaties), maar de totale impact. Ik ga er nu van uit dat je dat op de één of andere manier wel meetbaar zal moeten maken. Dat is echter aan de jury om te bepalen hoe meetbaar het moet zijn en op welke manier.

Ook geeft dit ruimte voor alle acties. Van klein en gericht tot groot en meeslepend. Soms kan een nieuwe vacaturetekst of een ‘tweak’ aan een referral programma al heel veel impact hebben. Die acties komen nu op hetzelfde niveau als de grote campagnes. Dat brengt leuke situaties met zich mee, want je vergelijkt appels met peren. Echter, dat is recruitment volgens mij ten voeten uit. Kandidaten zijn ook vaak heel verschillend, net als hoe je als organisatie je tijd en budget inzet. Een groot bedrijf met ditto budget kan misschien wel heel aanwezig zijn, maar een klein bedrijf waar de directeur persoonlijk betrokken is bij recruitment kan misschien wel iets net zo briljants doen, wat niemand ziet behalve de kandidaten die hij / zij binnen hengelt.

2 categorieën, 4 awards

Er zijn twee categorieën (recruitment en arbeidsmarktcommunicatie) die beide zowel een prijs van de vakjury als van het publiek zullen kennen.

De jury beoordeeld op vijf criteria.

  1. Impact op de instroom
  2. Voorbeeld voor het vak
  3. Kwaliteit van de uitvoering
  4. Origineel en/of inspirerend
  5. Resultaat

Ook zijn er drie deeljury’s om zoveel mogelijk stemmen uit de markt mee te laten beslissen. Een jury van recruiters, een jury van arbeidsmarktcommunicatiespecialisten en een jury van leveranciers. Die maken elk hun besluit die samen tot het uiteindelijke jury besluit zal leiden.

Conclusie

Ik denk dat we twee, of eigenlijk dus vier, hele leuke awards erbij hebben. Die procedureel sterk in elkaar zitten. Iedereen krijgt zijn zegje, maar er zijn ook voldoende ‘fail safes’ ingebouwd (zodat niet de populairste wint omdat het publiek de grootste stem heeft).

Ik zou dus zeggen: schrijf je in.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


172 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën