Gamification in HR

Door Bas van de Haterd op 29-02-2016 07:08.

mobile-game-contestGamification is geen gaming. Het is het gebruiken van gaming toepassingen in normale situaties. Daar schreef ik al eerder een blog over. Het blijft een onderwerp dat mij erg interesseert en in mijn optiek menig recruiter / hr manager zou moeten interesseren.

In aanloop naar HR Tech in Londen had ik het genoegen om Roni Floman van Game Effective hierover te interviewen. In Londen zal Game Effective half maart maart hier een workshop over verzorgen.

Bij Game Effective helpen jullie organisaties beter te werken door het gamificeren van normale business processen. Kan je uitleggen wat dat inhoud en het liefst het zo concreet mogelijk maken met enkele voorbeelden? 

Om een misvatting te voorkomen, bij Game Effective is het niet zozeer de processen die we gamificeren als wel het werk zelf. Betrokken werknemers creeeren is een grote uitdaging voor bedrijven, vooral als het transactioneel werk betreft zoals administratie, verkoop of contact centre werk. In die gevallen willen bedrijven dat de medewerker volledig ‘alligned’ is met de bedrijfsdoelstellingen. Zo wil een bedrijf bijvoorbeeld dat elke verkoper zich verdiept in een nieuw product of beter samenwerkt met zijn mede verkopers. Of ze willen dat een service medewerker een klant helpt door hem via een bepaalt systeem te laten gaan. Steeds eisen dat iemand het anders doet heeft zijn beperkingen. Dwang is geen intrinsieke motivator. Gamification is dat vaak wel. Game methodieken, zoals ‘x% van je profiel is ingevuld’, punten scoren, levels omhoog gaan, etc. etc. spelen in op de manier waarop onze hersenen werken. Dat geeft een intrinsieke motivatie om het werk op de juiste manier te doen.

Samengevat helpen we bedrijven dus op een persoonlijke manier benchmarks te creeeren voor performance, leren en ontwikkeling. Managers stellen doelen, geven gewenst gedrag aan en benchmarken bijvoorbeeld leerprocessen en medewerkers volgen deze beter en krijgen feedback over hoe goed ze bezig zijn.

 

Het is een beetje te vergelijken met de fit bit die je beweging bijhoud en bijna iedereen er toe aanzet meer te bewegen. Een paar voorbeelden.

  • Onboarding is iets waarvoor menig bedrijf on in zet. Veel bedrijven hebben allerlei video’s en ‘leer het bedrijf kennen’ documenten. De medewerker gaat hier spelenderwijs doorheen en krijgt quizzen en simulaties. Door deze succesvol af te ronden krijgt hij/zij virtueel geld waarmee je een stad kan bouwen. Het resultaat is dat veel meer medewerkers het complete inwerkprogramma ook echt voltooien en er meer blijft hangen. Hetzelfde gebeurt bij bijvoorbeeld compliance trainingen, nieuwe product introducties, etc.
  • In een call centre zien medewerkers hun KPI’s. Hoe lang zijn ze bezig met gesprekken, hoeveel problemen lossen ze op, etc. Ook hebben ze e-learning mogelijkheden die ze vaker doen als ze ervoor ‘beloond’ worden. In deze video legt Yahoo uit hoe ze veel productiever zijn geworden door gamification van het contact centre. De kern van de boodschap is dat de ‘game’ het performance managementsysteem werd en dat iedereen doorhad wat de impact van hun werk op het grotere plaatje was. Iedereen was meer ‘engaged’.

Denk je dat gamification toepasbaar is op alle processen in alle organisaties? Of zijn er bepaalde zaken beter geschikt dan anderen?

Gamification is waarschijnlijk toepasbaar op heel veel vormen van werk. Je kan softe, kennis gebaseerde activiteiten als innovatie gamifien. Dat laat Github bijvoorbeeld zien en ook Linkedin staat bekend om de vele game technieken in hun systeem om je profiel volledig te krijgen. Je kan het inzetten om leren te bevorderen. Reddit’s Karma points zijn daar een voorbeeld van.

 

Het is echter ook perfect toepasbaar voor niet-kenniswerkers. Het laat mensen zien wat hun doelen zijn, hoe ver ze er van af zijn, hoe ze scoren t.o.v. van andere mensen en door dagelijkse feedback te geven worden mensen meer gefocussed en gemotiveerd.

Kan je aangeven welke organisaties je denkt dat het meest te winnen hebben van gamification? Waar ligt het grootste ongebruikte potentieel?

De winst die te halen is bij HRD, leren en ontwikkelen, zijn heel helder. Mensen die het ontwikkelen serieus nemen, meegaan en dat toetsen winnen heel veel en goed ontwikkelde mensen zijn heel belangrijk.

In diepere culturele veranderingen liggen ook heel veel kansen. Wanneer je real-time feedback geeft in de prestaties van medewerkers en, heel belangrijk, dit op een niet aanvallende en niet over-competitive manier doet, behaal je grote resultaten in het veranderen van gedrag.

Wat is je droom klant / droom project? 

We hebben al heel wat droom klanten gehad. Maar de meest interessante projecten zijn die waar het doel is om een impact te hebben op de performance en de day-to-day levens van de medewerkers. Dus de echte cultuurveranderingen.

We zouden ook dolgraag een project doel waar teams over de hele wereld actief zijn, waarbij de game aangepast moet worden aan elke regio en cultuur, maar waar je met met wereldwijde leaderborads en challenges kan werken.

Kan je een tipje van de sluier oplichten wat je op HR Tech in Londen gaat vertellen? 

We gaan het hebben over de manier waarop werk veranderd en waarom performance reviews iets uit het verleden worden. Dat je real-time feedback moet geven aan medewerkers en dat op een manier moet doen dat ze gestimuleerd worden om het beste uit zichzelf te halen, zonder aangevallen te voelen.

We zullen ook enkele van onze case studies laten zien.

Wil je het hele verhaal van Game Effective op HR Tech in Londen horen? Als je je via deze link inschrijft krijg je 25% korting op de toegangsprijs (niet voor hr technologie leveranciers overigens). En als je snel bent en mij mailt heb ik nog 2 gratis toegangskaarten te vergeven (niet aan leveranciers, regels van het congres).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


246 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën