tomtomTomTom is een groot consumentenmerk. Het enige grote Europese consumentenelektronica merk dat de laatste jaren is doorgebroken. Een technologiebedrijf dat dus ook vist in een overvolle vijver naar talenten waar iedereen op jaagt. Het werkgeversmerk, employer brand, moet dus kloppen. Hoe zit het daar mee?

In aanloop naar HR Tech in Londen had ik het genoegen om de SVP Group HR, Arne-Christian Van Der Tang, van TomTom hier enkele vragen over te stellen. In Londen zal hij op 15 maart hier een workshop over verzorgen.

Arne-Christian, kan je kort uitleggen wat er allemaal in jouw takenpakket valt als Senior VP van TomTom? Hoe is TomTom op het gebied van HR en Recruitment organisatorisch opgebouwd?

We hebben wereldwijd een team van ongeveer 70 medewerkers, in te delen in 4 verschillende units.

  • De Servicedesk staat garant voor een gebruikersvriendelijke processen en een goede ‘experience’.
  • Het Coaching & Support team heeft als primair doel managers te coachen en waar nodig support te leveren voor het fantastisch leiden van TomTom medewerkers en teams. Zij werken in een account management structuur, zodat we proactief betrokken blijven met wat teams en managers bezig houdt.
  • Talent Acquisition is ons sales team. Zij zijn bij uitstek onze ambassadeurs, en zoeken de beste talenten voor de organisatie. In hun portfolio zit TomTom’s cultuur, de belofte van een carrière bij TomTom (Achieve More @ TomTom). en de ‘employee experience’.
  • De overige teams vallen onder Solution Design. Ze hebben als primair doel programma’s/producten te ontwikkelen waarmee TomTom zich positief onderscheidt van de competitie. Deze teams zijn HRIS, Learning & Development, Compensation & Benefits, International Mobility, Employee Communications & CSR en Employer Brand.

Deze vier units hebben duidelijk onderscheidende missies, maar werken in een agile omgeving in multidisciplinaire teams aan innovatieve oplossingen, waarbij de hiërarchische structuur van het HR team ondergeschikt is aan het ‘product team’. Onze ‘roadmap’ wordt bepaald door de strategie, welke gebaseerd is ‘World Class Leadership, Best in Class technology, het vieren van de TomTom cultuur en segmentatie van de huidige en toekomstige workforce, waardoor de ‘employee experience’ nauw aansluit bij de verwachtingen van onze medewerkers. Daarnaast wordt de roadmap gedreven door de behoeften van de vier verschillende business units binnen TomTom. Deze BU’s hebben elk een HR Director, die een strategische verantwoordelijkheid heeft binnen het leadership team, en geen generalistische verantwoordelijkheid heeft.

Mijn rol in het geheel wisselt vaak van karakter, maar de rode draad is dat ik support waar nodig, uitdaag wanneer de lat omhoog kan en blijf dromen. Verder ben ik de stem van HR binnen TomTom’s senior leadership team, en is het mijn belangrijkste missie om het team boven zichzelf uit te laten stijgen, met als kernwaarden Team, Respect, Accountability, Ambition en bovenal Fun.

Je praat als ‘HR man’ op HR Tech in Londen over Employer Branding. Je kent ongetwijfeld de discussies over de vraag of recruitement en ook Employer Branding wel thuis hoort bij HR. Recruitment zou een aparte afdeling moeten zijn volgens sommigen en Employer Branding hoort volgens sommigen thuis bij marketing. Jij bent het daar ongetwijfeld niet mee eens, anders zou je als HR man niet dit onderwerp zo hoog op de agenda zetten. Kan je jouw visie geven waarom Employer Branding juist bij HR thuis hoort?

Het Employer Brand team is voor TomTom ontzettend belangrijk geworden. Om je als werkgever te onderscheiden in een uiterst competitieve markt, is het van essentieel belang dat alles klopt binnen de cultuur van de organisatie. Alle individuele ervaringen van onze 4.500 medewerkers bij elkaar vormen de basis van onze cultuur van innovatie, ondernemerschap en ‘goal achievement’. En die ervaringen worden gevormd door hun behoeftepatronen, de teams waarin onze medewerkers werken, hun managers, scrum masters, maar ook door hun arbeidsvoorwaarden, de middelen om werk uit voeren, de mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling, en door de manier waarop we die ervaringen ‘verpakken’ – zowel intern als extern. Onze Brand Director komt uit onze Consumer Business Unit en heeft inmiddels een marketing team van 5 FTE. Zij vertellen onze verhalen, en hierdoor vieren we de cultuur waar we zo zuinig op zijn. Voor ons is het van strategisch belang om marketing als integraal onderdeel binnen HR te hebben.

TomTom is het enige consumentenmerk dat de laatste jaren wereldwijd is doorgebroken vanuit Europa en ook niet verkocht is aan een Amerikaanse speler. Waarom is dat volgens jou?

We zijn hier ontzettend trots op. Het enige consumenten-electronica merk wel te verstaan. We hebben in alle markten waarin we ons begeven een unieke plaats. We zijn marktleider op het gebied van telematica, concurreren met HERE en Google op het gebied van digitale kaarten, zijn marktleider in navigatie en challenger in de sport en action cam markten. Daarnaast worden we geleid door onze oprichters, waardoor het ondernemende en zelfstandige karakter van de organisatie behouden blijft. En ondanks onze wereldwijde aanwezigheid, zijn we nog een relatief kleine organisatie met kleine zelfstandig opererende teams, waardoor iedere medewerker zijn of haar impact op het eindproduct ziet.

Kan je kort een tipje van de sluier oplichten waar je het op HR Tech over gaat hebben?

Ik zal op HR Tech het verhaal van TomTom vertellen, en ik zal het hebben over de impact van enorme groei, maar ook van flinke teruggang op betrokkenheid en vertrouwen van medewerkers. En over verjaardagsfeestjes, maar daarover tijdens HR Tech meer.

Wil je het hele verhaal van TomTom op HR Tech in Londen horen? Als je je via deze link inschrijft krijg je 25% korting op de toegangsprijs (niet voor hr technologie leveranciers overigens). En als je snel bent en mij mailt heb ik nog 2 gratis toegangskaarten te vergeven (niet aan leveranciers, regels van het congres).

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


294 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën