De 7 Hoofdzonden van Recruitment

Door Deborah op 02-02-2016 22:36.

Runnin' with the DevilJa, wie had dat gedacht?

Denk je met de goede dingen bezig te zijn, bevind je je ineens in dat vagevuur van ‘wat goed is voor mij als opdrachtgever, maakt het mijn recruiter misschien wel heel lastig en is dan ook nog eens niet per se goed voor de kandidaat’, of vice versa.

Het kan de beste gebeuren; van het concert der sollicitaties krijgt niemand immers een program.

En daarom juist nú, nu de Goede Voornemens qua houdbaarheid nog niet over datum zijn (kom op nou!), even een opfrisser van dé ontheiligers in Recruitmentland!

 

 

 

  1. Superioriteit-Arrogantie
    Nee, natuurlijk voel je je niet aangesproken, maar ik bedoel toch echt jou! Jij vindt het als opdrachtgever niet nodig om een reactie of terugkoppeling te geven terwijl jouw recruiter voor jou rent al voordat jij die verzilverde scheidsrechtersfluit aan je mond hebt gezet. Sterker nog, die recruiter van jou werkt zich uit de naad om voor jou de allerbeste kandidaten te selecteren en toch zie jij hen als CV’s en niet als mensen. Hoe zie jij jezélf eigenlijk?
  2. Hebzucht-Gierigheid
    Yep, ik heb het tegen jou, kandidaat die niet helemaal aan het wensprofiel van de klant voldoet. Maar in wie een die hard-recruiter potentie ziet, zodanig dat er voor jou heel wat af gelobbyd wordt. Wat je drommels goed weet. Toch aanvaard je de unieke uitnodiging van de klant met een bepaalde vanzelfsprekendheid en overspeel je je hand door het vaststaande startsalaris op een drammerige manier ter discussie te stellen. Waarom toch?
  3. Wellust-Onkuisheid
    Aan al die personen (je zou ze de kost moeten geven) die denken dat vrijpostig gedrag tijdens een sollicitatieprocedure iets oplevert/compenseert. Hoe? Denk aan het dragen (of weglaten) van bepaalde kledingstukken, maar ook aan het maken van toespelingen vanuit een hiring manager. Welk deel van ‘not done’ heb je niet begrepen?
  4. Jaloezie-Afgunst
    Voor díe zusters en broeders recruiters en andere collega’s die het persoonlijke gewin niet alleen boven het gezamenlijke doel, maar zelfs boven de intrinsieke missie stellen: de juiste kandidaat op de juiste plek. Nooit van lange termijn-denken gehoord?
  5. Gulzigheid-Onmatigheid
    Hállo manager die continu op de knop ‘méér CV’s’ drukt! Sommigen spannen echt de kroon en hebben cherry-picking tot kunst verheven. Gewoon, omdat het kan. Maar toch vraag ik me af: weet jij eigenlijk wel wát je wilt?
  6. Wraak-Woede
    Je hoeft geen psycholoog te zijn om te weten dat wraak, woede of boosheid vaak een symptoom vormen van iets dieperliggends als angst, teleurstelling of onmacht. Niets zo makkelijk dan naar een ander te wijzen. Dus afgewezen kandidaat die een willekeurige consultant de huid volscheldt, bedreigt en zelfs een klacht tegen de bemiddelingsorganisatie indient, hier is een tip voor jou: wát houdt je tegen om te vragen wat je de volgende keer beter kan doen?
  7. Gemakzucht-Luiheid
    ‘Mijn gegevens zijn bekend bij jullie, maar ik hoor maar niets.’ Menig recruiter weet welke wending het gesprek neemt zodra een sollicitant dit over de schutting gooit. Daarom voor eens en hopelijk voor altijd: anno 2016 zul je als (ander) werkzoekende écht écht écht zelf die vacatures moeten (blijven) doorspitten. Het is geen 1995 meer. En dan nog wat: wie weet er nou beter wat jij wilt, dan jij zelf?7 sins

Herkenbaar? Dat dacht ik. Niets menselijks is mij als recruiter vreemd, want recruiters brengen vraag en aanbod samen en zijn zich bewust van allerlei vormen van concurrentie en ook de frustraties en gevolgen die dit alles met zich mee kan brengen. Recruitment is een platform waar werkzoekenden en vacature-aanbieders samenkomen. Daarnaast zijn en blijven recruiters zelf ook mens. Dat is onze kracht; wij kunnen veel gedachtengangen volgen. Juist daarom is het goed om daar zo af en toe op te reflecteren. Voor een frisse blik. Zodat alle partijen elkaar weer een beetje beter begrijpen, en we weer gewoon verder kunnen gaan met waar het om draait in Recruitmentland: op basis van voortschrijdend inzicht en wederzijds vertrouwen aan een half woord genoeg hebben en elkaar op voorhand verrassen. Klinkt dit als het recept voor het levendig houden van een lange relatie? Mooi, dat is ook precies de bedoeling!

    7deadlysins

Klik op alledrie de afbeeldingen voor de You Tube video!


I live my life like there’s no tomorrow
And all i’ve got I had to steal
Least i don’t need to beg or borrow
Yes I’m living at a pace that kills

Runnin’ with the devil
Runnin’ with the devil

I found the simple life ain’t so simple
When I jumped out on that road
I got no love, no love you’d call real
Ain’t got nobody waiting at home

Runnin’ with the devil
Runnin’ with the devil

(Van Halen – Runnin’ With The Devil)

 

Over de Auteur

Deborah Deborah Pluijmaekers is Senior Recruiter bij Manpower. Niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces. Deborah is zelfverklaard taalnerd en kampt met een niet te stillen letterhonger. Daarnaast is zij dermate kandidaat-gedreven dat zij zich sinds het behalen van het examen Wft-basis, Financieel Adviseur mag noemen. Ook staat zij te boek als Black Belt Sourcing Specialist, SEU-gecertificeerd en onvoorzien (onbedoeld!!) schoenenverzamelaar...alles om vooruit te kunnen lopen op de arbeidsmarktontwikkelingen! Deborah deinst als senior financieel recruitment specialist niet terug voor een stilettorun om haar kandidaten op het podium te zetten. Rondje hardlopen (op daarvoor geschikt schoeisel, uiteraard)? Deborah staat open voor een gesprek.


545 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën