youngprofessionalwomanHoe inflexibel zijn jongeren?

Volgens Young Capital valt dat heel erg mee. Zo blijkt uit hun internationale onderzoek in het kader van de recruitment guide 2016.

Opvallende uitkomsten:

  • De meerderheid van de Nederlandse jongeren WIL een flexibel / tijdelijk contract (57,3%)
  • De reden voor een vast contract verschilt sterk per land. Duitsers vanwege een kinderwens, Fransen omdat ze een huis willen kopen en Spanjaarden omdat ze willen trouwen.
  • Een heel groot deel zegt bereid te zijn om hun uiterlijk aan te passen op wens van de baas (later hierover meer)
  • Fransen zijn het minst flexibel, Belgen het meest.

Dat laatste punt, de minst flexibele werknemers zijn de Fransen, is opvallend. Als je bedenkt dat daar de werkloosheid toch best wel groot is.

 

Uiterlijk

Opvallend veel mensen zeggen bereid te zijn hun uiterlijk aan te passen op wens van de baas. Ik vraag me af hoe dat echt zit. Zeggen bereid te zijn t.o.v. het echt doen is nogal een verschil. En misschien is de vraag ook in welk stadium. Ik ken veel mensen die ook zeggen bereid te zijn te verhuizen om een baan te krijgen, maar dat nooit deden.

Over het uiterlijk zegt Young Capital:

Naast het afscheren van de eerdergenoemde hipsterbaard (79,4 procent) zijn Nederlandse jongeren sowieso de moeilijksten niet wat betreft het aanpassen van hun uiterlijk. Een piercing verwijderen (71,8 procent), een tattoo bedekken (80 procent), kledingstijl aanpassen (69,3 procent), zelfs wat kilootjes afvallen (22 procent) – de meesten zouden het allemaal doen voor de baas.

Nu kan ik me bij een tattoo bedekken nog wel wat indenken (dat doe ik mijn hele leven al uit gewoonte, sterker nog, dat was mede de reden voor de plek waar hij staat), weglaseren… dat zien er maar weinig zitten.

Een grappig onderzoek, waarbij je wel heel goed rekening moet houden met het verschil tussen zeggen iets bereid zijn te doen en het ook doen.

unnamed

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


149 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën