header_ebola-542x305Kaliber heeft de magneet gewonnen voor hun mobiele campagne ‘grip op Ebola’ voor de rijksoverheid. Nu ben ik normaal niet zo’n fan van de magneten, maar deze is voor de afwisseling de moeite waard om uit te lichten. De reden hiervan: het is een ‘mobile first’ approach. Iets dat we nog zelden zien in recruitmentland, maar met de gigantische groei van mobiel wel iets kan worden dat van groot belang gaat zijn de komende jaren.

Grip op Ebola is een ‘branding campagne’, waarbij het doel is om de overheid als veelzijdige werkgever weg te zetten. De resultaten zijn dus niet te meten in sollicitanten en omdat alleen bestaande kanalen zijn ingezet is het aantal views ook niet gigantisch. Met zo’n 3.000 bezoeken in een maand is het voor mij des te meer een teken dat branding zonder media budget niet heel rendabel is. Het concept is echter zeer de moeite waard om te bekijken, omdat dit in mijn optiek goed toepasbaar is op heel veel recruitment en AMC acties.

Mobile First

Kaliber heeft het principe van Mobile First toegepast. Dus niet eerst voor een desktop ontwikkelen en dan terugschalen, maar ontwikkelen voor de mobiele telefoon en vervolgens die ervaring naar de desktop doortrekken. De reden hiervoor is dat de meeste mensen in Nederland mobiel met nieuws over Ebola in contact komen. Je moet dus ook mobiel laten zien wat de overheid er mee doet.

Omdat de rol van de overheid twee, of zelfs eigenlijk nog meer, kanten heeft, is gekozen voor een kubus. Je kan als gebruiker bij allerlei vragen en sub-onderwerpen naar links en naar rechts draaien en dan de over de rol lezen die de overheid heeft. Gaat het om Ebola in Nederland en hoe verklein je de kans dat het ons land in komt? Of wil je weten hoe de overheid bijdraagt om Ebola in Afrika te bestrijden. Beide zijn taken van de overheid.

Het onderstaande filmpje geeft goed weer wat er precies in deze casus zit.

Grip op Ebola: Een verhaal met twee kanten from Kaliber on Vimeo.

Juryrapport

Het juryrapport van de SJP stelde het volgende over de campagne:

Dit concept is leidend in een prachtig stuk relevante content. In de teksten en beelden, maar de creativiteit en het concept zit juist ook in de interactie. En de ‘mobile first’ benadering is de enige juiste als je weet dat je je vooral richt op verspreiding via social media. Dat maakt ‘Grip op Ebola’ een welkome uitschieter in een wereld van veel te veel middelmatige content en tussen alle SJP-inzendingen van dit jaar de beste mobiele communicatie ‘by far’.

Conclusie

Het kubus concept is volgens mij vaker van toepassing. Vaak zitten er een aantal kanten aan dingen. Als werkgever kan je meerdere kanten belichten van je arbeidsvoorwaarden. Je kan meerdere kanten belichten van een functie. Sterker, je zou je vacatures als een kubus op mobiel kunnen laten zien. Dat is voor mij de kracht van dit concept.

Mobile first gaan we vaker zien de komende jaren. Gelukkig, want nu zie je vaak dat de ‘brand identity’ bij veel corporate recruitmentsites wegvalt als het naar mobiel gaat. Hoe mooi responsive en adaptive sites ook zijn, van groot naar klein denken is schrappen. Meestal dus van goed naar minder. Van klein naar groot denken begin je klein op goed en wordt het beter. Dat is de slag die gemaakt moet worden en Kaliber laat zien daar een eerste mooie zet in gedaan te hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


183 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën