Cover_500pxDeze weken spreek ik op veel events over de competenties van de toekomst. Mijn boek over banen die verdwijnen en banen die verschijnen (e-boek / fysiek boek) is daar meestal de aanleiding voor. Voor elke opdrachtgever maak ik deze competenties natuurlijk zo breed of smal als nodig. Voor het onderwijs is het redelijk breed (aangezien ze daar veel mensen voor veel beroepen opleiden), voor een specifieke sector (zoals recent voor auditors en voor arbo dienstverleners) kan dat een stuk specifieker.

Ik krijg echter vaak de vraag wat nu, technologie onafhankelijk, de belangrijkste ‘nieuwe’ competenties zijn. Bij deze een brede blik op het ‘hele werkveld’.

Lerend vermogen

De belangrijkste competentie is denk ik lerend vermogen. Dat klinkt misschien heel flauw, maar het is echt de allerbelangrijkste. De ontwikkelingen in ongeveer elk vakgebied gaan zo snel dat je moet bijblijven. Des te sneller je leert, des te makkelijker dat is. Toch wordt hier in de hele aanname procedure geen aandacht aan besteed. Dit is namelijk (redelijk eenvoudig) digitaal te testen in een sollicitatieprocedure.

Ook kan je in gesprekken hier navraag naar doen. Dat kan door iemand te vragen naar zijn fouten en wat hij er van geleerd heeft. Iemand die geen fouten kan toegeven, kan niet leren. Een andere manier is om te vragen of iemand weet wat zijn beste leerstijl is. Immers leert iedereen anders, de een van ‘doen’, de ander van ‘formeel onderwijs’ en de derde van zelfstandig lezen. Ik ben bijvoorbeeld iemand die het moet doen, dus ik huur voor mezelf vaak coaches in die me aan de hand nemen.

Het lerend vermogen is de belangrijkste competentie van de toekomst. Dat zou je in elke recruitmentprocedure, ongeacht de functie, moeten meenemen.

Samenwerkend vermogen

Samenwerken is iets dat we heel snel afleren op het moment dat we het schoolsysteem in gaan. Daar kan ik lang over uitweiden, maar het simpele feit dat we nu weer ‘leren samenwerken’ en in het beroepsonderwijs voortaan’ groepsopdrachten erbij doen om de samenwerking te stimuleren geeft wel aan dat het er helemaal uit gehaald is vanaf het basisonderwijs. Toch bereiken we in de meeste beroepen alleen succes als we samenwerken. Samenwerkend vermogen is moeilijker te toetsen in een sollicitatieprocedure, maar wel heel belangrijk voor succes. Een van mijn grote inspiratiebronnen Frans van der Reep zei laatst dat angstige mensen niet kunnen samenwerken. Die kan je hooguit een ‘parallel gelijk doel’ realiseren, dat is iets anders dan echt samenwerken. Toetsen op angst, bijvoorbeeld voor ontslag of dat iemand anders er ‘met de credits vandoor gaat’ zijn manieren om te kijken of iemand echt samenwerkend vermogen heeft.

Brede interesse

Een ander element voor goede samenwerking is een brede interesse. Waarom is dat belangrijk? Twee redenen. Je weet pas wat je niet weet als je er iets van weet. Je kan pas de expertise van iemand waarderen als je er enige kennis van hebt. Goed inschatten wat de waarde van iemands expertise is, het niveau waarop iemand acteert, is van groot belang om succesvol te zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet programmeren, maar ik heb voldoende kennis van IT om te zien of ik te maken heb met een goede programmeur of niet. Dat is een expertise die veel mensen ontbreekt, waardoor er zoveel hele matige IT’ers hele matige producten opleveren. De tweede reden is dat je pas iets goed kan maken als je begrijpt waarvoor je het maakt. Je moet voldoende kennis hebben van de andere stappen in het proces om iets te kunnen maken dat daar bij aansluit. Dit klinkt misschien heel logisch, maar in de praktijk is dat weerbarstiger dan je denkt. Om diezelfde IT’er weer te gebruiken als voorbeeld. Recent sprak ik een IT’er die software maakte voor 3D printers en 3D scanners. Op de vraag of hij verstand van hardware had was het antwoord nee. Hij wist echter welk de afbraaksnelheid van PLA (het meest gebruikte printmateriaal) in lucht, water en maagzuur en uiteraard ook wat de verschillen in materiaaldichtheid waren van aluminium, carbon en …. Immers, zo zei hij, hoe kan ik software maken als ik niet weet hoe snel de printkop fysiek gaat of wat het materiaal gaat doen. Die brede interesse maakt zo iemand een geweldige programmeur, omdat hij bezig is met het eindproduct.

Flexibiliteit

De vierde generieke competentie die ik kan noemen is flexibiliteit. Ook dat klinkt als een open deur, maar dit is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Flexibiliteit is overigens iets anders dan ‘met alle winden meewaaien’ of ‘over je heen laten lopen’. Standvastigheid is niet het tegenovergestelde van flexibiliteit, standvastigheid is namelijk helemaal geen slechte eigenschap, inflexibel zijn wel. Het verschil: standvastigheid heeft te maken met principes, flexibiliteit met uitvoering. Een praktijkvoorbeeld. Eén van mijn principes is dat niemand mijn tijd zomaar mag verspillen. Dat wil niet zeggen dat ik geen enkele afspraak (ook last minute) bereid ben om te verzetten of dat ik het je niet vergeef als je een keer te laat bent. Als je echter structureel te laat bent, zijn wij geen match en als je drie keer achter elkaar een afspraak verzet ook niet.

Waarom is flexibiliteit belangrijk? Om dezelfde reden als lerend vermogen. De wereld verandert ongelofelijk snel en we komen steeds opnieuw in nieuwe systemen terecht. Bepaalde waarheden die jaren klopte, worden ingehaald door de tijd. Daar moet je flexibel mee om kunnen gaan. Veel van mijn ‘wetmatigheden’ probeer ik regelmatig te hereiken door middel van data en testen. Een voorbeeld. Recent had ik in een website project een discussie over de kleur van knoppen. Partij A zei: beide dezelfde kleur, consistent blijven, het zijn twee stappen in hetzelfde proces. Partij B zei: beide knoppen een andere kleur, want het is een andere stap in hetzelfde proces. Voor beide valt iets te zeggen, daar waar ik het meest voelde voor Partij A, gezien mijn ervaring. De oplossing, een A/B test op het moment dat de site straks live is om te kijken wat de hoogste conversie heeft. Oude wetmatigheden kunnen in de loop der tijd veranderen (dit is natuurlijk iets heel eenvoudigs), maar steeds opnieuw flexibel naar dingen kijken is van essentieel belang om in de toekomst productief te blijven.

 

 

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


581 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën